مقایسه عوامل کششی و رانشی جامعه ایران با جوامع پیشرفته صنعتی از نگاه دانش آموزان تهرانی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
طرح مسئله: در این پژوهش عوامل کششی و رانشی جامعه ایران از طریق مقایسه این عوامل در جوامع پیشرفته صنعتی و از نگاه جوانان دبیرستانی شهر تهران مورد مطالعه قرار گرفته است. انگیزه های کششی و رانشی در هر جامعه، در اساس فرآیندی پیچیده و وابسته به عوامل متعدد فرهنگی، شغلی، اقتصادی، آموزشی، علمی، سیاسی و ایدئولوژیکی است. این عوامل دست به دست هم می دهند و باعث می شوند تا فرد از تاریخ و جغرافیای خاصی که تمامی هویت فرهنگی و اجتماعی او را تشکیل می دهد، جدا شود و به جایی دیگر پناه ببرد، این مسئله، تنها فرار مغزها به صورت فیزیکی آن نیست، مسئله اصلی، شکل گیری اندیشه فرار و گرایش باطنی به رفتن و مهاجرت از وطن است که هزینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی گرانی را بر کشور های مهاجر فرست از جمله کشور ما تحمیل می کند.
روش
به منظور این مطالعه، دانش آموزان پیش دانشگاهی شهر تهران به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده اند. این تحقیق با روش میدانی و تعیین حجم نمونه 800 نفر و به گونه تصادفی به انجام رسیده و ابزار گرد آوری اطلاعات آن پرسش نامه بوده که پایایی آن با اجرای اجرای مقدماتی طرح و محاسبه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با86% درجه اثبات گشته است.
یافته ها
با توجه به یافته های این پژوهش می توان عوامل کششی و رانشی دو محیط مبدا و مقصد که به ماندن یا رفتن منجر می شوند را به عنوان زیرمجموعه های چهار عامل تحصیل و پژوهش، رفاه، زمینه های فرهنگی اجتماعی و سیاسی مدیریتی طبقه بندی کرد.
نتایج
نتیجه تحقیق دیدگاه مثبت آنان نسبت به عوامل کششی جوامع پیشرفته را نشان می دهد و نمایان گر آن است که میان میزان سطح مادی زندگی، معدل درسی، جنسیت، استفاده از ابزارهای ارتباطی با گرایش به زندگی در کشورهای پیش رفته صنعتی ارتباط وجود دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
273
لینک کوتاه:
magiran.com/p848319 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!