سیاستهای اقتصادی، عدالت اجتماعی و بخش کشاورزی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
طرح مسئله: به لحاظ نظری، طی چند دهه اخیر، قدرت و قابلیت سیستم های اقتصادی اجتماعی در مواجهه با تغییرات به مثابه عنصری سرنوشت ساز در چگونگی پیشبرد امر توسعه مورد توجه قرار گرفته و سطح توسعه یافتگی هر جامعه با سطح قابلیت آن ها در نشان دادن واکنش های مناسب و به موقع در برابر تغییرات سنجیده می شود و متقابلا نسبت به وارد کردن ضربه های جدی به بخش ها و اقتصادی کم تر توسعه یافته هشدارهای جدی داده می شود.
روش
در این مقاله، با روش توصیفی تحلیلی، وارد کردن شوک های بزرگ به قیمت حامل های انرژی به بخش کشاورزی در یک اقتصاد در حال توسعه نفتی از منظر عدالت اجتماعی و عمل کرد اقتصادی مورد ارزیابی قرار می گیرد.
یافته ها
یافته های این پژوهش حکایت از آن دارد که شوک درمانی در بخش کشاورزی ایران نه مبنای منطقی قابل قبول دارد و نه می تواند آثار مثبت انتظاری را به همراه داشته باشد ضمن آن که به واسطه دلایل مشخص پنجگانه ای که مطرح شده و نشان می دهد قدرت انعطاف نسبی بخش کشاورزی از سایر بخش های اقتصادی کم تر است، می بایست منتظر عواقب و پیامدهای خسارت بارتری از این ناحیه بر توسعه بخش کشاورزی و از طریق نابرابری های فزاینده ناشی از آن بر عمل کرد اقتصادی نظام ملی باشیم.
نتایج
مهم ترین پیشنهادات عبارتند از: اولویت دادن به بسترسازی و فراهم آوردن زیرساخت ها قبل از دست کاری قیمت ها و توجه پیشگیرانه به آثار و پیامدهای شوک درمانی بر بخش کشاورزی و جامعه روستایی.
زبان:
فارسی
در صفحه:
329
لینک کوتاه:
magiran.com/p848638 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!