بررسی نگرش درمانگران سرطان در ایران نسبت به حفظ باروری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

پیشرفت های اخیر در درمان سرطان منجر به افزایش تعداد بیماران بهبود یافته شده است. قدرت باروری ممکن است بوسیله خود سرطان و یا تخریب غدد تولید مثل متعاقب شیمی درمانی رادیوتراپی آسیب ببیند. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی نگرش درمانگران سرطان در ایران نسبت به حفظ باروری است.

روش بررسی

این پژوهش بر پایه یک پرسشنامه خود محقق ساخته با همکاری بخش روانشناسی بیمارستان کودک محک تهران در سال 1388 انجام شد. این پرسشنامه شامل 5 سئوال است که بین 3 تا 5 گزینه برای هر سوال طراحی شده است. 30 نفر از درمانگران سرطان به این پرسشنامه پاسخ داده و آن را ارسال نمودند. اطلاعات جمع آوری شده و بوسیله نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج

بیش از نیمی از درمانگران سرطان اعتقاد داشتند که شیمی درمانی رادیوتراپی تاثیرات مخربی روی ارگان های تولید مثل دارد. این مطالعه نشان داد که حدود 67% درمانگران سرطان به موضوع حفظ باروری و پیشنهاد آن به بیماران در معرض خطر توجه داشته اند اما در عمل تنها 40% آنان پیش از اقدام به درمان این موضوع را با خانواده های کودکان سرطانی مطرح نموده اند. تنها 46% درمانگران سرطان در این پژوهش از تکنیک های جدید حفظ باروری مطلع بودند. بزرگترین موانع که در پذیرش والدین کودکان سرطانی نسبت به حفظ باروری کودک پیش از شروع درمان نقش داشته به ترتیب اهمیت اینگونه گزارش شد. 41% کمبود اطلاعات والدین در این زمینه، 33% ناامیدی از روند درمان سرطان، 15% ترس والدین از تاخیر انداختن در شروع درمان و 11% ارجحیت دادن به بقای کودک تا بقای نسل.

نتیجه گیری

به نظر می رسد چالش های اساسی در روند ارایه مشاوره در زمینه حفظ باروری عبارتند از:الف) نبود زمان کافی بین تشخیص سرطان و شروع درمان ب)کمبود اطلاعات کافی در زمینه حفظ باروری در میان درمانگران سرطان ج) کمبود اطلاعات والدین در مورد حفظ باروری کودک سرطانی بنابراین به منظور بهتر شدن روند ارایه مشاوره به خانواده های کودکان سرطانی پیشنهاد می شود این اقدام توسط یک گروه متشکل از انکولوژیست، متخصص درمان ناباروری، روانشناس و مددکار اجتماعی صورت گیرد و نه صرفا توسط درمانگر سرطان به تنهایی.

زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p851568 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!