اجرای فرایند روائی محتوا در طراحی پرسشنامه ها

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
روائی محتوا نخستین نوع از انواع روائی ها است که باید از وجود آن در طول فرایند طراحی یک ابزار اطمینان حاصل شود. پیش نیاز بودن این روائی برای سایر انواع روائی ها و ارتباط نزدیک آن با پایائی اجرای آنرا گامی حیاتی در طراحی پرسشنامه معرفی نموده است. با این وجود کم اهمیت شمردن آن در مقالات مختلف (مخصوصا مقالات داخلی) شفاف سازی اهمیت اجرای این فرایند را در طراحی پرسشنامه ها ضروری ساخته است. لذا در مقاله حاضر مراحل تهیه و ارزیابی محتوای مناسب برای پرسش نامه ها بیان خواهد شد.
روش کار
مراحل اجرای فرایند روائی محتوا به منظور طراحی پرسشنامه های روا و پایا شامل طراحی (شناسائی حیطه ها، تولید آیتم ها و ساخت ابزار) و کمی سازی (تعیین درجه توافق بین متخصصین، تعیین مناسبت و شفافیت سوالات و مناسبت، شفافیت و جامعیت کل ابزار) در مقاله حاضر بیان شده است.
نتیجه گیری
اهمیت وجود روائی محتوا به هنگام طراحی پرسشنامه ها تنها به اطمینان از دستیابی به شاخص های روائی محتوای مطلوب (مناسبت، شفافیت و جامعیت) خلاصه نمی شود. در کنار دستیابی به شاخص های مذکور بهبود شاخص های پایائی ابزار و کمک به کاهش منابع (مالی و زمانی) مورد نیاز برای تهیه پرسشنامه از مزایای دیگر آن به شمار می رود. هر چند کیفی بودن پاسخ های متخصصین از جمله مشکلات اجرای آن است، ولی کمی تر شدن مراحل اجرای آن تا حدود زیادی نگرانی ها را در این مورد کاهش داده است. موارد مذکور لزوم اجرای دقیق مراحل فرایند روائی محتوا در طراحی پرسشنامه ها توسط محققین را نمایان می سازد.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
66
لینک کوتاه:
magiran.com/p853108 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!