بررسی تاثیر ضد لیشمانیایی عصاره های درمنه کوهی، آنقوزه و قوزه پنبه بر روی پروماستیگوتهای لیشمانیا ماژور

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
لیشمانیوزها مجموعهای از بیماری های انگلی را شامل میشوند که به صورت طیف وسیعی از علایم بالینی شامل لیشمانیوز پوستی، پوستی- مخاطی و احشایی، ظاهر میشود. عصاره های گیاهی و ترکیبات مشتق شده از گیاهان منبع غنی عوامل دارویی جدید را فراهم میکنند و در کشورهای آندمیک از گیاهان بومی جهت درمان بسیاری از عوامل عفونی استفاده میشود. اخیرا پیشرفتهای زیادی در زمینه استفاده از داروهای گیاهی جهت درمان لیشمانیوز حاصل شده است. هدف از این تحقیق، تعیین اثر ضد لیشمانیایی سه فراورده گیاهی در مقایسه با داروی کنترل (تارتارامتیک) بر روی سویه استاندارد لیشمانیا ماژور در شرایط آزمایشگاهی میباشد.
مواد و روش ها
لیشمانیا ماژور (Leishmania major) سویه استاندارد به محیط کشت RPMI-1640 حاوی10% سرم جنین گاوی (FCS) و آنتی بیوتیک منتقل و در دمای 2°C±25 کشت داده شد. سپس در مرحله ثابت رشد تاثیر غلظتهای مختلف عصاره های گیاهی در مقایسه با ترکیب سه ظرفیتی آنتی موان (تارتارامتیک) بر روی پروماستیگوتهای لیشمانیا ماژور با استفاده از روش رنگ سنجی MTT،، مورد بررسی قرار گرفت. سپس میزان جذب نوری (Optical density) رنگ حاصله از احیا نمک تترازولیوم (MTT) به محصول رنگی فورمازان توسط انگل، بوسیله دستگاه الیزا ریدر (ELISA reader) سنجیده شد و مقدار IC50 که 50% غلظت مهار کننده است، محاسبه گردید. برای این منظور آزمایشات به صورت دوپلیکیت انجام شد. این مطالعه برگرفته از پایاننامه دانشجویی میباشد.
یافته ها
نتایج حاصل از جذب نوری و IC50 نشان داد که عصاره قوزه پنبه در مقایسه با داروی کنترل وعصاره های دیگر دارای تاثیر بیشتری میباشد، به طوری که میزان IC50 داروی تارتارامتیک (کنترل) برابر با μg/ml4/7 میباشد. همچنین میزان IC50 عصاره های درمنه کوهی، آنقوزه و قوزه پنبه به ترتیبg/ml μ 5/7، 9/5 و6/3، محاسبه شد. اگرچه عصاره قوزه پنبه نسبت به دو عصاره دیگر تاثیر بیشتری نشان داد، اما همه این عصاره ها بر فرم پروماستیگوت لیشمانیا ماژور تاثیر قابل ملاحظهای، نشان دادند.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به اینکه عصاره های گیاهی درمنه کوهی، آنقوزه و قوزه پنبه بر روی پروماستیگوتهای لیشمانیا ماژور اثرات ضد لیشمانیایی مطلوبی نشان دادهاند، ضرورت انجام آزمایشات بیشتری جهت ارزیابی این عصاره ها بر روی انگل لیشمانیا در مدل حیوانی و انسانهای داوطلب، احساس میشود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
166
لینک کوتاه:
magiran.com/p860479 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!