بررسی ترکیبات گلیکوزیله نهایی آلبومین سرم (AGE) در افراد دیابتی به روش ایزوالکتریک فوکوسینگ (IEF) و فلورسانس جهت ارزیابی پیشرفت بیماری دیابت

پیام:
چکیده:
مقدمه
گلیکوزیلاسیون غیرآنزیمی پروتئنها در دیابت می تواند آثار مخربی بر ساختمان و کارکرد پروتیئنها داشته باشد. بر پایه مطالعات in vito وin vivo، گلیکوزیلاسیون غیر آنزیمی پروتئینها و ترکیبات گلیکوزیله نهایی آنها در ایجاد عوارض ماکروو اسکولار مانند آترواسکلروز و نیز آثار میکروواسکولار از قبیل ریتنوپانی و نفروپاتی، اهمیت دارد.
روش ها
برخی ویژگی های بیوشیمیایی و فیزیکی آلبومین گلیکوزیله مانند تحرک الکتروفورتیک، فلورسانس در PH ایزوالکترویک و تشکیل وابسته به زمان ترکیبات گلیکوزیله نهایی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین برای نخستین بار از روش ایزوالکتریک فوکوسینگ برای بررسی گلیکوزیلاسیون آلبومین سرم افراد دیابتی و مقایسه آن با افراد سالم استفاده شد.
یافته ها
تحرک الکتروفورتیک آلبومین گلیکوزیله پس از 10 هفته انکوباسیون با گلوکز نسبت به آلبومین طبیعی 21.3% افزایش نشان داد.PH ایزوالکتریک در هفته اول مشاهده گردید. این تغییرات به خوب با تغییرات مشاهده شده در فلورسانس همبستگی داشت. محتوای گلوکز نمونه های آلبومین نگهداری شده تا هفته اول انکوباسیون کاهش یافت اما پس از هفته دوم به تدریج افزایش نشان می داد. اندازه گیری فلورسانس نیز با این روند تغییرات، همخوانی داشت. در بررسی با روش ایزوالکتریک فوکوسینگ، اختلاف معنی داری بین آلبومین سرم افراد دیابتی و آلبومین سرم افراد طبیعی مشاهده شد (P=0.00).
نتیجه گیری
افزایش تحرک الکتروفورتیک پس از هفته اول همراه با کاهش همزمان در PH ایزوالکتریک نشان دهنده آن است که تشکیل ترکیبات گلیکوزیله نهایی پس از هفته اول آغاز می شود. کاهش غلظت گلوکز طی هفته اول وافزایش متعاقب آن پس از هفته دوم را می توان به تشکیل و هیدرولیز ترکیبات گلیکوزیله نهایی نسبت داد. شاید بتوان از این روش برای شناسایی وضعیت پایدار دیابت با درجه پیشرفت آن استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p86164 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!