میزان آلودگی گوشت گوسفندان کشتار شده در کشتارگاه اصفهان به اشرشیا کلی O157:H7 با استفاده از روش کشت و واکنش زنجیره ای پلی مراز (PCR)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اشرشیاکلی O157:H7 به عنوان یک عامل اسهال، کولیت خونریزی دهنده و سندرم اورمی همولیتیک در سراسر جهان شناخته شده است. گوشت آلوده به مدفوع حیوانی احتمالا منبع اصلی عفونت اشرشیاکلی O157:H7 می باشد. این مطالعه با هدف بررسی میزان شیوع اشرشیاکلی O157:H7 در نمونه های گوشت گوسفند در اصفهان با استفاده از روش کشت و واکنش زنجیره ای پلی مراز (PCR) انجام گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی - تحلیلی 148 نمونه گوشت گوسفند کشتار شده در کشتارگاه اصفهان از مرداد 1386 تا 1388 به صورت تصادفی جمع آوری شدند. نمونه ها در آبگوشت تریپتون سوی حاوی مکمل نووبیوسین (TSB-n) به عنوان یک محیط غنی کننده و سپس محیط مک کانکی آگار سوربیتول دار حاوی مکمل سفکسیم و تلئوریت پتاسیم (CT-SMAC) به عنوان یک محیط انتخابی کشت داده شد. کلنی های مشکوک اشرشیاکلی O157:H7 جدا شده از روش های باکتریولوژی به وسیله آزمون زنجیره ای پلیمراز مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
بر اساس آزمون کشت به ترتیب 43 (1/29%) و 10(8/6%) نمونه از نظر اشریشیاکلی و اشرشیاکلی O157:H7 مثبت بود. اما تنها 5 نمونه از اشرشیاکلی های سوربیتول منفی در آزمون واکنش زنجیره ای پلیمراز به عنوان اشرشیاکلی O157:H7 تشخیص داده شدند. شیوع فصلی اشرشیاکلی O157:H7 در نمونه های بررسی شده بین0 تا 7/9% بود و بالاترین میزان آن در فصول بهار و تابستان مشاهده شد (05/0P<).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که گوسفند می تواند به عنوان یک مخزن بالقوه برای اشرشیاکلی O157:H7 مطرح باشد و گوشت گوسفند ممکن است به عنوان یک حامل در انتقال این پاتوژن به انسان عمل کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p861988 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!