ارزیابی وضعیت خورندگی و رسوبگذاری شبکه توزیع آب شرب شهر اردبیل با استفاده از شاخصهای Langelier و Ryznar

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از فاکتورهای مهم در بحث کنترل کیفیت آب پتانسیل خورندگی و رسوبگذاری آن می باشد؛ چرا که تمایل آب به سمت کدام از این دو نقش بسیار موثری در سیستم انتقال و توزیع آب آشامیدنی، از نظر جنبه های اقتصادی و بهداشتی می تواند ایفا نماید. هدف از انجام این تحقیق ارزیابی کیفیت شیمیایی، میزان خورندگی و رسوبگذاری آب شرب شبکه آبرسانی شهر اردبیل و ارائه راهکارهای لازم جهت حل مشکلات احتمالی بوده است.
روش کار
در این مطالعه که به صورت توصیفی – مقطعی و در فصل پاییز 1388 انجام گرفت با تقسیم بندی شهر به 12 بلوک در دو مقطع زمانی نیمه اول مهرماه و نیمه دوم آذر ماه نمونه برداری صورت گرفت. پارامترهای قلیائیت، سختی کلسیم، هدایت الکتریکی، دما و pH مورد آنالیز واقع شدند. مراحل نگهداری، انتقال و آزمایش نمونه ها مطابق روش های استاندارد انجام و با استفاده از دو شاخص لانژلیه (LSI) و رایزنر (RSI) پتانسیل خوردگی و رسوب گذاری محاسبه و برآورد گردید.
یافته ها
نتایج حاصل از آزمایشات و محاسبات نشان داد میانگین اندیس لانژلیه در مرحله اول نمونه برداری -0.136 و در مرحله دوم -0.364 بوده است و شاخص رایزنر در مرحله اول نمونه برداری به طور میانگین 7.8 و در مرحله دوم 8.24 بوده است. براساس اندیس LSI آب مشروب موجود در شبکه آب شرب در مرحله اول در 4 مورد و در مرحله دوم در 11 مورد از ایستگاه ها تمایل به خوردگی وجود داشته است و بقیه ایستگاه ها تمایل به رسوبگذاری داشته اند؛ و براساس اندیس RSI در مرحله اول یک مورد رسوبگذار و بقیه متعادل و در مرحله دوم یک مورد از ایستگاه ها تمایل به خورندگی داشته و بقیه وضعیت تعادلی نسبی داشته اند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج و یافته های به دست آمده آب شرب موجود در شبکه آبرسانی اردبیل تا حدی تمایل به خوردگی داشته و بایستی کنترل کیفیت آب براساس پارامترهای مورد استفاده از جمله تنظیم pH، قلیائیت، سختی و... همراه با استفاده از مصالح و لوله های مقاوم در برابر خوردگی در شبکه آب مشروب مورد توجه ویژه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
magiran.com/p863450 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!