بررسی دریافت ریز مغذی ها و درشت مغذی ها در رژیم غذایی دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مقایسه آن با استاندارد های تعیین شده

پیام:
چکیده:
مقدمه

تغذیه مناسب به ویژه دریافت انرژی و مواد مغذی ضروری و کافی در دختران جوان به خصوص دانشجویان بسیار حایز اهمیت است. مطالعه حاضر با هدف تعیین دریافت ریز مغذی ها و درشت مغذی ها و مقایسه آن با استاندارد های تعیین شده، بر روی دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.

روش ها

این مطالعه مقطعی روی 100 نفر دختر دانشجوی 25-18 ساله در سال تحصیلی 88-1387 انجام شد. داده های تن سنجی به روش استاندارد، اندازه گیری شد و داده های غذایی با استفاده از 2 یادآمد 24 ساعت خوراک جمع آوری شد و توسط 2food prossesor مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های مربوط به دریافت مواد مغذی با مرجع میزان توصیه شده مواد مغذی (2008DRI، Dietary reference intakes)، مورد مقایسه قرار گرفتند.

یافته ها

1/61 درصد افراد مورد مطالعه خوابگاهی و 7/12 درصد متاهل بودند. شیوع چاقی و اضافه وزن در افراد مورد بررسی 9/6 درصد و چاقی شکمی 1/46 درصد بود. میانگین فشار خون سیستولی 6/15 ± 2/105 میلی متر جیوه و دیاستولی 4/10 ± 2/69 میلی متر جیوه بود. در مجموع 9/3 درصد مبتلا به پرفشاری خون بودند. از بین مواد مغذی دریافتی، میزان دریافت 12B، ریبوفلاوین، فولات، منیزیم، پتاسیم و کلسیم در مقایسه با مقادیر توصیه شده DRI ناکافی و میزان دریافت E، C، پانتوتنیک اسید، تیامین، نیاسین، فسفر و روی بیش از مقادیر توصیه شده بود و وضعیت دریافت درشت مغذی ها، انرژی دریافتی، A، پیرودوکسین، آهن و سلنیوم مطابق با مقادیر توصیه شده بود.

نتیجه گیری

از بررسی نتایج مطالعه حاضر مشخص گردید که دریافت درشت مغذی ها در دانشجویان مشکل چندانی ندارد و عدم تعادل، عمدتا در گروه ریزمغذی ها است. بنابراین مصرف گروه های مهم غذایی مانند لبنیات، سبزی و میوه که منابع عمده ریز مغذی ها می باشند در این جامعه باید افزایش یابد. با توجه به اهمیت تغذیه مناسب در این رده سنی و اثرات آن بر سلامت آینده جامعه، به نظر می رسد باید توجه بیشتری به آموزش و فراهم آوردن امکانات برای عملکرد مناسب تغذیه ای دانشجویان مبذول شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
513
لینک کوتاه:
magiran.com/p865091 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!