ارزیابی درونی برنامه رشته پزشکی عمومی اصفهان مبتنی بر استانداردهای پایه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارائه مدلی جهت اجرای ارزشیابی و تجزیه و تحلیل نتایج

پیام:
چکیده:
مقدمه
ضرورت ارتقای کیفیت آموزش در رشته پزشکی عمومی، مسوولان آموزشی کشور از جمله دانشکده پزشکی اصفهان، را بر آن داشت که هم راستا با حرکت جهانی و با استفاده از مدل ارزشیابی اعتباربخشی در جهت ارزیابی و بهبود کیفیت آموزش در این رشته دست به اقدام بزنند. این مقاله بر الگویی ئاکید دارد که بر اساس آن مطالعه انجام، و سپس گزارش دهی شد.
روش ها
این یک مطالعه توصیفی بوده که بر روی7 حوزه از برنامه درسی رشته پزشکی عمومی انجام شده است. در الگوی مورد استفاده در این مطالعه، علاوه بر وضع موجود، میزان مطلوبیت نیز تعیین شد. چنانچه حداقل 70 درصد از نشانگرهای هر حوزه مطلوب بودند آن حوزه مطلوب، 40تا70 درصد از آنها مطلوب، نیمه مطلوب و اگر کمتر از 40 درصد از نشانگرها مطلوب بودند آن حوزه نامطلوب بود. مطالعه این مراحل را داشت: تشکیل کمیته ارزیابی درونی، تعیین عوامل، ملاک ها و نشانگرها، برگزاری کارگاه آموزشی، تهیه ابزارهای جمع آوری اطلاعات، جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، تدوین گزارش و ارائه پیشنهادات.
نتایج
در حوزه رسالت 70 درصد، برنامه آموزشی80 درصد، هیات علمی 74 درصد، منابع 54 درصد، مدیریت عالی و اجرایی75 درصد، دانشجو34 درصد، ارزشیابی 61 درصد و در کل، 57 درصد از نشانگرها مطلوب بودند بحث: حوزه های دانشجو، منابع و ارزشیابی نیاز به برنامه ریزی و بهبود مداوم دارند. تدوین ساز و کار مشخص جهت انتخاب مدیران آموزشی، استفاده از راهبردهای نوین آموزشی، تقویت نظام ارزیابی آزمون ها و افزایش اختیارات دانشکده در برخورداری از منابع آموزشی بالینی از پیشنهادات پژوهشگر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
552
لینک کوتاه:
magiran.com/p866346 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!