الگوی پیشنهادی ارزشیابی آموزش های پودمانی

پیام:
چکیده:
مقدمه

ارزشیابی آموزشی از ارکان اصلی نظام های آموزشی است و در استانداردها گوناگون آموزشی نظیر ایزو 10015 نیز جایگاه ویژه ای دارد. به نظر می رسد برای ارزشیابی اثربخش آموزش های ارائه شده به فراگیران، صرفا آزمون های کتبی یا شفاهی، کافی به نظر نمی رسد. برای دستیابی به ارزشیابی اثربخش آموزش، اقدام به طراحی الگویی برای ارزشیابی آموزشی دوره های پودمانی شد، به گونه ای که بتواند بیشترین عوامل موثر بر آموزش را بسنجد.

روش ها

پیش الگوی ارزشیابی فوق، پس از تدوین، با استفاده از تکنیک دلفی و اجرای آموزشی در 11 دوره آموزش پودمانی مدیران و روسای بیمارستان های منتخب کشور و معاونین پشتیبانی دانشگاه های علوم پزشکی، اجرا و ارتقا یافت و به عنوان الگوی پیشنهادی معرفی شد.

نتایج

الگوی پیشنهادی مشتمل بر 9 محور ارزیابی و در برگیرنده 134 مولفه به شرح زیر است: ارزیابی روزانه فراگیر از کلاس (10 مولفه)، ارزیابی روزانه و نهایی فراگیر از امکانات و تسهیلات آموزشی و رفاهی (12 مولفه)، ارزیابی نهایی فراگیر از دوره (30 مولفه)، ارزیابی استاد از دوره (20مولفه)، ارزیابی استاد از کلاس (20مولفه)، ارزیابی فراگیران از تاثیر آموزش در کار (7 مولفه)، ارزیابی منابع آموزشی دروس (6 مولفه)، ارزیابی فراگیران از محتوای دوره (16 مولفه) و ارزیابی اثربخشی آموزشی فراگیران توسط خود (13 مولفه).

نتیجه گیری

به منظور تسهیل در دستیابی به اهداف آموزشی، نظام آموزشی باید از ساز و کارهای مناسب ارزشیابی آموزشی بهره برداری کند. بدین منظور الگوی پیشنهادی فوق به عنوان ساز و کاری برای ارزشیابی آموزش های پودمانی و توانمندسازی نظام آموزشی ارائه گردید.

زبان:
فارسی
در صفحه:
566
لینک کوتاه:
magiran.com/p866347 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!