میزان بیان پروتئینBRCA1 در کارسینوم های مهاجم و درجای پستان و ارتباط آن با مارکر سلول های بنیادی سرطان پستان (CD44) و عوامل پیش آگهی تومور

چکیده:
زمینه و هدف
سرطان پستان (Breast Cancer) شایع ترین علت سرطان و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در میان زنان می باشد. علی رغم پیشرفت های چشمگیر در درمان، حدود 25% بیماران مبتلا به سرطان پستان سالانه جان خود را به علت این بیماری از دست می دهند. شواهد بالینی، مولکولی و پاتولوژیک در بیماران سرطان پستان حامل ژن جهش یافته BRCA1 این نظریه را مطرح می کند که این ژن به عنوان یکی از عوامل تنظیم کننده سلول های بنیادی سرطان عمل می کند.در این مطالعه ارتباط بین BRCA1 و مارکر سلول های بنیادی سرطان (CD44) و خصوصیات پاتولوژیک تومور بررسی گشت.
روش کار
در این مطالعه علوم پایه 156نمونه بیماران مبتلا به سرطان پستان مربوط به سال های 85 تا 1386 بررسی شدند. میزان رنگ پذیری کلی لام برای پروتئین BRCA1 به تفکیک در سیتوپلاسم و هسته توسط روش ایمونوهیستوشیمی بررسی شد. ارتباط جهش های BRCA1 با متغیر هایی نظیر سن و خصوصیات پاتولوژیک تومور و نیز میزان بیان مارکر سلول های بنیادی سرطان پستان(CD44) با روش آنالیز مجذور کای سنجیده شد. اطلاعات به دست آمده در نرم افزار SPSS V. 16 (Chicago، IL) ثبت گردید.
یافته ها
جهش های BRCA1 در تومورهای با گرید بالا و با پیش آگهی بدتر مشاهده شد(006/0 p=). سن بیماران همچنین با جهش های هسته ای BRCA ارتباط معنی داری داشت و در زنان زیر 40 سال شایع تر بود (p=0.04). جهش های هسته ای BRCA1 با ظهور مارکر CD44 ارتباط معنی داری داشت(02/0 p=).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که جهش هسته ای BRCA1 به عنوان یک مارکر بدخیمی تومور مطرح می باشد و با مارکر سلول های بنیادی سرطان پستان CD44 مرتبط می باشد. مشاهده ارتباط بروز مارکر CD44 با این جهش های هسته ای BRCA1 می تواند نشانه ای از ارتباط میان سلول های بنیادی سرطان با این جهش های BRCA1 در سرطان پستان باشد و تایید کننده این نظریه می باشد که جهش های BRCA1 باعث تغییرات تجمعی ژنتیکی و ناپایداری سلول های بنیادی پستان شده که زمینه ساز مراحل بعدی ایجاد سرطان در این سلول ها می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p867730 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!