مقایسه برخی از شاخص های متابولیسم کلسیم و استخوان در زنان یائسه فعال و غیرفعال

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
فشارهای مکانیکی در ورزش، محرکی مؤثر برای تقویت بافت استخوان است. با شروع یائسگی، تحلیل بافت استخوان افزایش می یابد. هدف از این پژوهش مقایسه برخی شاخصهای متابولیسم کلسیم و استخوان در زنان یائسه فعال و غیرفعال بود. بدین منظور میزان کلسیم و فسفر سرم و ادرار، آلکالن فسفاتاز، اسید فسفاتاز، پاراتورمون و کلسی تونین آزمودنی ها اندازه گیری شد.
روش بررسی
14 آزمودنی فعال از بین زنان یائسه ای انتخاب شدند که به مکانهای ورزشی سبزوار مراجعه می کردند و 14 نمونه غیرفعال از بین زنانی که به پارک ملت مراجعه می کردند و در شاخصهای قد، سن یائسگی، وزن، BMI و درصد چربی با گروه فعال همگن بودند. آزمودنی ها داروی خاصی مصرف نمی کردند. از آزمودنی ها در وضعیت ناشتا، 80 سی سی از ادرار دوم صبحگاهی و 10 میلی لیتر خون وریدیی گرفته شد. برای تحلیل داده ها از آزمون t در گروه های مستقل و ضریب همبستگی پیرسون در سطح آلفا 5% استفاده گردید.
یافته ها
1- کلسیم سرمی، پاراتیروئید سرمی و آلکالن فسفاتاز زنان یائسه فعال، به طور معنی داری کمتر از یائسه غیرفعال و کلسی تونین زنان یائسه فعال، به طور معنی داری بیشتر از یائسه غیرفعال بود(P<0/05). 2- بین کلسیم ادراری، فسفر سرمی، فسفر ادراری، اسید فسفاتاز مقاوم به تارتارات سرمی و نسبت کلسیم به کراتینین ادراری زنان یائسه فعال با یائسه غیرفعال، تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
فعالیت بدنی منظم و طولانی مدت می تواند بر شاخصهای متابولیسم استخوان و کلسیم زنان یائسه تاثیر بگذارد و از تحلیل بیشتر استخوان جلوگیری کرده، با کاهش پاراتیروئید و افزایش کلسی تونین از کاهش بافت استخوان از کلسیم و سایر مواد معدنی جلوگیری کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
42
لینک کوتاه:
magiran.com/p868955 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!