تاثیر تیمار نبضی و پیوسته محلول‎های نگهدارنده شیمیایی بر افزایش کیفیت و عمر پس از برداشت گل شاخه بریده میخک (Dianthus caryophyllus L.، cv.Yellow Candy)

چکیده:
میخک (L. Dianthus caryophyllus) یکی از رایج ترین گل های بریدنی در بسیاری از کشورها بوده و دارای اهمیت زیاد اقتصادی در صنعت گل‎کاری است. به کمک برخی مواد می توان ماندگاری گل های بریدنی را افزایش داد. این پژوهش با هدف مطالعه اثر برخی محلول‎های شیمیایی در زمان پس از برداشت گل های بریدنی میخک رقم Yellow Candy به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی (فاکتور A تیمارهای شیمیایی شامل شاهد، ساکاروز 5%، 8- هیدروکسی کوئنین با غلظت 350 و 500 میلی گرم بر لیتر، سالسیلیک اسید با غلظت 300 و 500 میلی گرم بر لیتر، استات کلسیم با غلظت 2 و 3 میلی مولار بر لیتر و فاکتور B مدت زمان اعمال تیمار شامل هفت ساعت، 14 ساعت، 21 ساعت و پیوسته) در سه تکرار انجام گردید و صفات عمر گلجایی، وزن‎تر، جذب آب و کیفیت ظاهری بررسی شد. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که محلول های شیمیایی تاثیر معنی‎داری بر صفات مورد بررسی داشتند (1% ≥ P). اثر زمان محلول‎دهی نیز بر صفات مورد بررسی (به جز صفت جذب آب) معنی دار بود (1% ≥ P). هم‎چنین اثر متقابل نوع محلول و زمان محلول دهی برای تمامی صفات معنی-دار بود (1%≥P). نتایج مقایسه میانگین نشان داد که تیمار دو میلی‎مولار بر لیتر استات کلسیم بر صفت عمر گلجایی، تیمار8- هیدروکسی کوئنین سیترات با غلظت 500 میلی گرم بر لیتر بر صفت وزن‎تر و کیفیت ظاهری و تیمار 8- هیدروکسی کوئنین سیترات با غلظت 350 میلی‎گرم بر لیتر بر صفت جذب آب بیشترین تاثیر را داشته اند. اسید سالیسیلیک نیز اثر سودمندی در افزایش کیفیت گل شاخه بریدنی میخک نشان داد. در این آزمایش تیمار نبضی (pulsing) 7 ساعت محلول دهی، بیشترین تاثیر را روی اغلب صفات بررسی شده داشت. به طور کلی، نقش استات کلسیم در بهبود کیفیت گل های بریده میخک، به دلیل به تاخیر انداختن و غیر فعال‎کردن برخی فرآیندهای تخریبی و فیزیولوژیکی توسط کلسیم است. هم‎چنین ماده 8-HQC، به دلیل خاصیت ضد میکروبی که دارد از تجمع میکروارگانیسم ها در آوندها جلوگیری می کند و مانع بسته شدن آوندها می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p869811 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!