تاثیرهورمون تستوسترون روی عضله اسکلتی ران موش نوزاد در شرایط in vitro

پیام:
چکیده:
تستوسترون ازسلولهای لایدیگ بیضه ترشح شده و نقش مهمی در افزایش توده و قطر عضله، استخوان و عملکرد مغز دارد.
هدف
در تحقیق حاضر اثرات هورمون تستوسترون بر روی عضله ران موش نوزاد نژاد NMRI 10 روزه در شرایط in vitro مورد مطالعه قرار گرفت.
روش کار
بدین منظور عضله اسکلتی ران موشهای نوزاد نر و ماده در ابعاد 1×1 میلی متر جدا شده و در شرایط کشت اندام قرار داده شد. نمونه های عضله اسکلتی ران در گروه های تجربی1، 2، 3 و4 به ترتیب در معرض هورمون تستوسترون با دوزهای 1، 5، 20 و 500 میکرولیتر قرار گرفتند و سپس به مدت 3 روز در انکوباتورCO2 وبا دمای 37 درجه سانتی گراد قرار داده شدند. جهت بررسی های هیستولوژیک، برش های میکروسکوپی از نمونه ها تهیه شد. برای ارزیابی تاثیرات هورمون تستوسترون قطر هسته، قطر تارهای عضلانی، تعداد تارها و تعداد هسته های سلولهای عضلانی اندازه گیری شد و با نمونه های کنترل مقایسه گردید. تجزیه و تحلیل آماری و مقایسه میانگین ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آنالیز واریانس یک طرفه (one way ANOVA) انجام شد و برای مقایسه بین تیمارها از آزمون توکی استفاده شد.
نتایج
بررسی حاضر نشان داد که تستوسترون دارای اثرات مثبتی در رشد عضله ها می باشد. در تمامی نتایج به دست آمده در مورد تعداد تارهای عضلانی، تعداد هسته، قطر تارهای عضلانی و قطر هسته مشخص گردید که بهترین مشاهدات مربوط به دوز500 و کمترین آن مربوط به شاهد می باشد که در کل تاثیر مثبت تستوسترون را تایید می نماید. مطالعات میکروسکوپی افزایش معنی داری برروی تعداد هسته و قطر تارهای عضلانی گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل نشان داد. (P<0.05،P<0.01،P<0.001)
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p871434 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!