مقایسه دو روش ICC-RT-PCR و کشت سلولی به منظور تشخیص انتروویروس ها در نمونه های فاضلاب

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
انتروویروس ها یکی از مهم ترین ویروس هایروده ای هستند که طیف وسیعی از بیماری ها را در انسان ایجاد می کند. اخیرا با توجه به زمان بر بودن و همچنین نیاز به انجام تست های تاییدی، استفاده از روش هایمولکولی جهت تشخیص انتروویروس ها مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این پژوهش ارزیابی روش هایICC-RT-PCR و کشت سلولی برای تشخیص انتروویروس های موجود در سیستم فاضلاب است.
مواد و روش ها
در این پژوهش 63 نمونه فاضلاب با روش Grab sample تهیه و با روش هایPellet و Two-Phase تغلیظ و در رده های سلولی RD و HEp-2 کشت داده شد. در مرحله بعد، تمامی نمونه ها به کشت های سلولی حساس RD و HEp-2 تلقیح و پس از 24 ساعت گرمخانه گذاری در حرارت 36 درجه سانتی گراد، با استفاده از پرایمرهای Pan E.V، Pan P.V و پرایمرهای اختصاصی Sabin بر روی نمونه های کشت سلولی تست RT-PCR انجام شد.
یافته ها
از مجموع نمونه های مورد بررسی، با استفاده از روش کشت سلولی از 33 نمونه انتروویروس (38/52 درصد) و توسط روش ICC-RT-PCR از 41 نمونه انتروویروس (07/65درصد) و از 6 نمونه ویروس پولیو (52/9 درصد) جداسازی گردید.
نتیجه گیری
با آنالیز آماری مشخص شد که بین روش های کشت سلولی و ICC-RT-PCR ارتباط معنی داری در سطح 05/0 برای جداسازی انتروویروس ها وجود دارد. همچنین حساسیت روش ICC-RT-PCR برای تشخیص انتروویروس ها کمتر از 01/0، TCID50 ارزیابی شد که می تواند نشان دهنده قابل قبول بودن و حساسیت این روش برای تشخیص انتروویروس های موجود در فاضلاب باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p872412 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!