اقلیت های قومی، بزهکاری و سیاست عمومی

نویسنده:
مترجم:
دکتر امیر حمزه زینالی، هرمز یزدانی
چکیده:
تحقیق در مورد سهم اقلیت های قومی در بزهکاری و جایگاه آنان در نظام عدالت کیفری از موضوعات مهمی است که از جنبه های مختلف قابل بررسی است. غالبا، آمارهای رسمی و پلیسی از سهم بیشتر اقلیت های قومی در ارتکاب جرم در مقایسه با اکثریت، حکایت دارند. در نظام عدالت کیفری اقلیت های قومی در نقش متهم، محکوم و بزهدیده، ممکن است در معرض تبعیض های مختلفی قرار بگیرند.
مقاله پیش رو، میزان جرایم ارتکابی اقلیت های قومی را در کشور هلند، فراتر از آن چه در آمارهای رسمی منعکس شده است، بررسی می کند. در این راستا از دو ابزار خود، گزارش دهی و مطالعات راجع به بزهدیدگی استفاده شده است. همچنین به جایگاه اقلیت های قومی در فرایند کیفری از مرحله دستگیری تا صدور حکم و اجرای آن پرداخته شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که مداخله اقلیت ها در مقایسه با هلندی ها بیشتر در جرایم کم اهمیت است و این امر به عواملی فراتر از عوامل شخصی مربوط می شود. تبعیض نژادی هرچند در مرحله پلیسی وجود ندارد و در دستگیری ها فاکتور نژاد مؤثر نبوده است اما روابط پلیس با اقلیت های قومی متشنج است. همچنین میزانی از تبعیض در مرحله تعقیب و رسیدگی در دادگاه به اثبات رسید. در این مقاله با رویکردی تطبیقی، به نتایج مطالعات در سایر کشورها نظیر انگلستان، آلمان و آمریکا نیز اشاره شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
159
لینک کوتاه:
magiran.com/p873372 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!