انتخاب مدل ریاضی برای سینتیک خشک کردن میوه آلبالو در خشک کن مایکروویو-خلا

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در سال های اخیر، بررسی کارایی و توانایی خشک کن های مایکروویو- خلا به عنوان روشی جدید، سریع و نسبتا کم هزینه برای خشک کردن مواد غذایی مورد بررسی قرار گرفته است. در پژوهش حاضر سعی شد تا ضمن ارزیابی توانایی این روش برای خشک کردن آلبالو در شرایط مختلف، مناسب ترین مدل ریاضی برای توصیف سینتیک خشک شدن آن معرفی شود.
مواد و روش ها
آزمایش های تجربی خشک کردن به وسیله خشک کن مایکروویو- خلا در 4 سطح توان اسمی مایکروویو (360، 600، 840 و 1200 وات) و 4 سطح فشار مطلق (200، 400، 600 و 800 میلی بار) انجام شد. سپس ویژگی های خشک کردن آلبالو بر حسب تابعی از توان مایکروویو و میزان فشار مطلق سیستم تعیین شد. آن گاه میزان برازش داده های تجربی با 7 مدل نیمه نظری و تجربی ارزیابی و مقایسه ها بر اساس 2R، 2X و RMSE انجام شد و سرانجام مناسب ترین مدل گزارش شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که توان مایکرویو و میزان خلا روی سرعت خشک شدن آلبالو اثر مهمی دارند و با افزایش توان و کاهش فشار محفظه، زمان خشک شدن کاهش می یابد. هم چنین، فرایند خشک شدن در مرحله نزولی اتفاق می افتد. علاوه بر این، مقایسه مدل های مختلف نشان داد که مدل میدلی و همکاران به دلیل دارا بودن بالاترین 2R و کمترین 2X و RMSE می تواند مناسب ترین مدل باشد.
نتیجه گیری
در خشک کردن آلبالو با این روش، دوره سرعت ثابت وجود نداشت. با توجه به نتایج به دست آمده با این روش به نظر می رسد که خشک کن مایکروویو-خلا به دلیل کارایی بالا و زمان کوتاه فرایند، روشی مناسب برای خشک کردن آلبالو و سایر محصولات غذایی و کشاورزی باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p875004 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!