میزان مقاومت نسبت به آنتی بیوتیکهای اگزاسیلین، وانکومایسین، ریفامپین، لینزولید و فوسیدیک اسید در استافیلوکوکهای اورئوس جداشده از نمونه های مختلف کشت بیماران

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
استافیلوکوک آرئوس مدتهاست که بعنوان پاتوژنی عمده در عفونت های اکتسابی از بیمارستان مطرح می باشد. طی دهه اخیر، سوش هاس استافیلوکک اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) در بیمارستان های دنیا بصورت اندمیک درآمده اند. بعلاوه، این باکتری امروزه شایع ترین پاتوژن خارج بیمارستانی در بسیاری از مناطق جغرافیایی است. بر اساس اطلاعات موجود، ایجاد مقاومت چند دارویی در استافیلوکوک آرئوس بطور قابل ملاحظه ای بین مراکز مختلف، متفاوت است. بنابراین هدف از این مطالعه تعیین میزان بروز مقاومت نسبت به اگزاسیلین، وانکومایسین، ریفامپین، لینزولید و فوسیدیک اسید در استافیلوکوکهای جداشده از نمونه های مختلف کشت بیماران می باشد
مواد و روش ها
در یک مطالعه توصیفی-تحلیلی و مقطعی، 150 نمونه کسب شده از بیماران بستری در بیمارستان های سینا و امام خمینی تبریز با نتیجه مثبت استافیلوکوک آرئوس بررسی شدند. مقاومت نسبت به اگزاسیلین، وانکومایسین، ریفامپین، لینزولید و فوسیدیک اسید توسط روش دیسک انتشاری تعیین شد. کمترین غلظت مهاری (MIC) نیز با استفاده از نوارهای ای-تست بررسی گردید. بخش بیماران و نیز نمونه بررسی شده نیز ثبت گردید.
یافته ها
درصد فراوانی موارد استافیلوکوک آرئوس مقاوم به اگزاسیلین، ریفامپین و فوسیدیک اسید بترتیب 54%، 7/10% و 3/1% بود. مقاومتی نسبت به لینزولید وجود نداشت. مقاومت در 5 (3/3%) ایزوله نسبت به وانکومایسین در حدبینابینی بود. در 7/2% موارد مقاومت همزمان نسبت به وانکومایسین (در حد بینابینی) و اگزاسیلین وجود داشت که نسبت به ریفامپین حساس بودند. درصد فراوانی نمونه های مقاوم به اگزاسیلین در نمونه های زخم، خون، لوله تراشه و ترشحات نازوفارنکس بیشتر از درصد فراوانی نمونه های حساس بود. درصد فراوانی نمونه های مقاوم به ریفامپین در نمونه های زخم و لوله تراشه بیشتر از درصد فراوانی نمونه های حساس بود.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج ما، مقاومت نسبت به کلوگزاسیلین و ریفامپین در مقایسه یا گزارشات قبلی در استافیلوکوک آرئوس افزایش یافته است. همپوشانی خوبی بین اگزاسیلین یا وانکومایسین با ریفامپین وجود دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
94
لینک کوتاه:
magiran.com/p876865 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!