مراقبت های دهان و دندان بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی در کودکان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری های دهان و دندان منجر به از دست رفتن دندان ها می شوند، شرایطی که ظاهر، کیفیت زندگی، تغذیه و در نهایت رشد و نمو کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. سلامت دهان و دندان می تواند عملکرد کودکان را در مدرسه و موفقیت شان را در آینده تحت تاثیر قرار دهد، بطوری که بیش از 50 میلیون ساعت در مدرسه، هر ساله به دلیل مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان از دست می رود. هدف از این مطالعه بررسی اثر آموزش بهداشت بر مراقبت های دهان و دندان بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بود.
روش کار
در این مطالعه مقطعی (توصیفی- تحلیلی) 125 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی به طریق تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و مشاهده عملکرد مسواک زدن بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی در دو مرحله قبل و بعد از اجرای برنامه آموزشی صورت گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد افزایش ادراکات فردی از طریق آموزش گروهی و خودآموزی در بروز و بهبود رفتار پیشگیری کننده از بیماری های دهان و دندان موثر می باشد. این مطالعه، افزایش سطح عملکرد مسواک زدن دانش آموزان جامعه مورد پژوهش را در اثر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی نشان داد (001/0>P).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل، الگوی اعتقاد بهداشتی می تواند در افزایش مراقبت های دهان و دندان با تکیه بر ابعاد ادراکات فردی در جامعه مفید باشد. استفاده از وسایل کمک آموزشی مناسب در هنگام آموزش مشارکتی و فراهم نمودن تجارب یادگیری چند حسی به صورت انفرادی (بر اساس توانایی های شخصی) در آموزش دانش آموزان پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
74
لینک کوتاه:
magiran.com/p878291 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!