محاسبه هزینه تمام شده خدمات ارایه شده در مراکز بهداشتی- درمانی و خانه های بهداشت شهرستان شاهرود

پیام:
چکیده:
مقدمه
محاسبه هزینه ها ابزار مدیریتی مهمی جهت برنامه ریزی، کنترل، نظارت و ارزشیابی خدمات سلامت است که به منظور تصمیم گیری آگاهانه انجام می شود. این مطالعه به-منظور تعیین هزینه تمام شده خدمات ارایه شده در مراکز بهداشتی- درمانی و خانه های بهداشت شهرستان شاهرود در سال 1388 انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه کاربردی- توصیفی کلیه مراکز بهداشتی -درمانی شهری و روستایی به روش سرشماری انتخاب و اطلاعات مورد نیاز در قالب 70 فرم جمع آوری داده ها جهت خدمات، مقدار مواد مصرفی اختصاصی و عمومی هر خدمت، دارو و تجهیزات، زمانبری هر خدمت و فعالیت، هزینه استهلاک ساختمان ها و تجهیزات، گردآوری و سپس هزینه های هر واحد خدمت مشتمل بر هزینه های مستقیم و غیرمستقیم (سرباری)، هم چنین هزینه یک مرکز و خانه بهداشت، با استفاده از نرم افزار تحلیل هزینه محاسبه گردید.
نتایج
یافته های حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که 4/44% ارایه دهندگان را مردان و 6/55% را زنان تشکیل می دادند. 8/22% از نیروها در خانه های بهداشت، 1/26% در مراکز بهداشتی- درمانی روستایی، 1/9% در مراکز بهداشتی- درمانی شهری، 5/24% در مراکز بهداشتی- درمانی شبانه روزی شهری، 6/2% در پایگاه های بهداشتی و 9/14% در ستاد معاونت بهداشتی شهرستان شاغل بودند. بیش تر هزینه ها مربوط به هزینه های پرسنلی با 1/66% و پس از آن هزینه ستادی شهرستان با 8/12%، دارو با 0/11% و مصرفی اختصاصی با 8/3% قرار داشتند. بالاترین هزینه خدمت مربوط به آموزش بهورز با 1325209 ریال و کم ترین آن مربوط به نمونه گیری آنفلوانزا با 3872 ریال بود.
نتیجه گیری
با توجه به بالابودن هزینه های پرسنلی، افزایش بهره وری نیروی کار نقش مهمی در کاهش مخارج خواهد داشت. هم چنین تعدیل نیروها و استفاده از مشارکت بخش خصوصی در ارایه خدمات و برون سپاری واحدهای پرهزینه، می تواند در استفاده بهینه از منابع نقش مهمی را ایفا نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p879723 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!