نقش سوپرجاذب Superab A200 در تعدیل تنش های رطوبتی خاک و اثر آن بر پویایی نیتروژن و فعالیت های آنزیمی آلکالاین فسفاتاز و اوره آز خاک

چکیده:
رشد و فعالیت ریزجانداران در خاک های خشک و نیمه خشک همواره با تنش های دائم خشکی روبرو است. هدف این مطالعه بررسی نقش سوپر جاذب Superab A200 در کاهش تنش های خشکی و اثر آن بر پویایی نیتروژن و فعالیت آنزیمی خاک های شنی و رسی است. این آزمایش به صورت فاکتوریل شامل سه فاکتور 1) بافت خاک (رسی و شنی)، 2) سوپرجاذب در 4 سطح (0، 1/0، 3/0 و 5/0 درصد وزنی) و 3) رطوبت خاک (%30 و %70 ظرفیت مزرعه) در قالب طرح کاملا تصادفی در سه تکرار تحت شرایط انکوباسیون اجرا گردید. مصرف سوپرجاذب بر تمامی شاخص های بیولوژیکی اندازه گیری شده اثر مثبت و معنی دار داشت، ولی شدت تاثیر به مقدار مصرف آن، نوع بافت و میزان رطوبت خاک بستگی دارد. معدنی شدن نیتروژن، آمونیفیکاسیون، نیتریفیکاسیون، نیتروژن بیوماس میکروبی و فعالیت آنزیم ها در خاک رسی با رطوبت %70 ظرفیت مزرعه بیشترین مقدار را نشان دادند. فعالیت های بیولوژیکی در خاک رسی (احتمالا به دلیل دارا بودن کربن آلی بیشتر) و در رطوبت بهینه حداکثر بود. اثر رطوبت و بافت خاک نیز بر تمامی فعالیت های بیولوژیکی اندازه گیری شده معنی دار شد. نتایج نشان دادند که مقدار آمونیفیکاسیون و نیتریفیکاسیون تجمعی با افزایش سطوح سوپرجاذب افزایش یافت و کاربرد آن در سطوح پایین اثر بیشتری داشت. تولید نیترات و آمونیوم با افزودن 1/0 درصد سوپرجاذب با سرعت بیشتری نسبت به سطوح دیگر افزایش یافته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p882423 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!