بررسی میزان خسارت پروانه دم چنگالی بزرگ صنوبرLep.: Notodontidae)) Cerura vinula L.روی گونه ها و کلن های مختلف صنوبردر بجنورد

پیام:
چکیده:
پروانه دم چنگالی بزرگ صنوبر(L. (Cerura vinulaیکی از آفات مهم برگخوار درختان صنوبر در بجنورد بشمار می آید. طی سالهای 1384 و1385 خسارت این آفت روی 10 کلن صنوبر که در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در ایستگاه کهنه کن بجنورد کاشته شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور تعداد 9 اصله نهال در وسط هر کرت آزمایشی انتخاب گردید و از اوائل بهار تا اواخر تابستان به فاصله هر 15 روز یکبار نمونه برداری روی آنها صورت گرفت. در هر نوبت نمونه برداری تعداد 4 شاخه 50 سانتی متری از جهات چهارگانه جغرافیایی هر نهال، در ارتفاع قطر برابر سینه به طور تصادفی برداشت گردید. در ابتدا میانگین سطوح خورده شده برگها به تفکیک هر برگ بر حسب درصد تخمین زده شد و بعد میانگین سطوح خورده شده برگها به ازای هر شاخه، نهال و نهایتا میانگین نهالها در هر کرت آزمایشی محاسبه گردید. داده های بدست-آمده با استفاده از نرم افزارSAS مورد تجزیه آماری قرار گرفت و میانگین ها با آزمون چنددامنه ای دانکن مقایسه گردیدند تجزیه واریانس داده های بدست آمده از خسارت این آفت در سال 1384 تفاوت معنی داری بین گونه ها و کلن های صنوبر نشان نداد. بر اساس نتایج تجزیه واریانس داده ها در سال 1385، تفاوت بین کلن ها در سطح یک درصد معنی دار بود. گروه بندی میانگین های خسارت (آزمون دانکن) در سطح یک درصد نشان داد که در بین کلن های صنوبر در سال 1385، بیشترین میزان خسارت این آفت به کلن P. x. euramricana 561.41 وارد شد. در این بررسی دو کلن Populus alba Beshgardash و Populus deltoides. 69.55 در بین کلن ها کمترین میزان خسارت به این آفت را نشان داده و کلن Populus alba 44.9 فاقد خسارت بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
100
لینک کوتاه:
magiran.com/p887038 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!