ارزیابی مراحل مختلف سیکل استروس بر خیز مغزی و پیامدهای نورولوژیک بعد از ضربه شدید مغزی در موش صحرایی ماده

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
یکی از عوامل موثر بر بهبودی بعد از جراحت تروماتیک مغزی (TBI)، جنسیت است. در طی فازهای سیکل استروس میزان استروژن و پروژسترون پلاسما تفاوت چشم گیری دارد. بنابراین، در مطالعه حاضر نقش متفاوت احتمالی این فازها را در تشکیل خیز مغزی و پیامدهای نورولوژیکی ناشی از ترومای شدید مغزی بررسی شد.
مواد و روش ها
موش های صحرایی ماده بالغ نژاد Albino N-MARI به 6 گروه 14 تایی شامل: 1- حیوانات با فاز مت استروس 2- حیوانات با فاز دی استروس 3- حیوانات با فاز پرواستروس 4- حیوانات با فاز استروس 5- حیوانات فاقد تخمدان (OVX) و 6- گروه شم (فاقد تخمدان و بدون ضربه) تقسیم شدند. در این گروه ها، محتوای آبی ایوانز برای ارزیابی نفوذپذیری عروق مغزی محتوای آب مغز برای ارزیابی خیز مغزی و نمرات نورولوژیک و میزان استروژن و پروژسترون پلاسما به دنبال ترومای شدید و منتشر مغزی اندازه گیری شد.
یافته ها
محتوی آب مغزی در گروه های، پرواستروس، استروس نسبت به گروه های مت استروس، دی استروس و OVX کاهش معنی داری را نشان داد (001/0 P<) اما در گروه های مت استروس و دی استروس این اختلاف معنی دار نبود. محتوای آبی ایوانز در گروه پرواستروس کم تر از گروه های مت استروس و مت استروس و OVX بود (001/0 P<). هم چنین در گروه دی استروس کم تر از OVX بود (01/0 P<). نمره نورولوژیک در 4 ساعت بعد از ترومای شدید مغزی در گروه پرواستروس نسبت به گروه های مت استروس، دی استروس و OVX افزایش معنی دار نشان داد (01/0 P<). در 24 ساعت بعد از ترومای شدید، نمره نورولوژیک مغزی در تمام گروه ها بیش تر از گروه OVX بود (001/0 P<). محتوای آب مغزی، آبی ایوانز در گروه شم کم تر از OVX و نمره نورولوژیک در گروه شم بیش تر از گروه OVX بود (001/0 P<).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که میزان خیز مغزی، نفوذپذیری عروق مغزی و نمرات نورولوژیک بعد از ضربه شدید مغزی بسته به فازهای مختلف سیکل استروس متفاوت می باشد که دلیل احتمالی این تفاوت، اختلاف در غلظت هورمون های جنسی استروئیدی زنانه می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p896215 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!