بررسی شیوع گونه ی سرفه ای آسم (Cough Variant Asthma)در بیماران مبتلا به سرفه ی مزمن مراجعه کننده به بیمارستان ولیعصر (عج) زنجان در سال 1388

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آسم یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در سراسر دنیاست که در برخی موارد خود را به صورت سرفه مزمن نشان می دهد و هیچ گونه علامت بالینی دیگری ندارد. اصطلاح گونه ی سرفه ای آسم (CVA) به این نوع از بیماری گفته می شود که تنها با سرفه ی مزمن بروز می کند. این پژوهش با هدف تعیین شیوع گونه سرفه ای آسم در بیماران مبتلا به سرفه مزمن مراجعه کننده به درمانگاه ریه ی بیمارستان ولیعصر (عج) زنجان انجام گردید.
روش بررسی
به این منظور تعداد 92 بیمار مبتلا به سرفه ی مزمن مراجعه کننده به درمانگاه ریه ی بیمارستان ولیعصر که از نظر سایر علل سرفه ی مزمن بررسی شده، موردی نداشتند، انتخاب شده و توسط تست تحریکی متاکولین تحت ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
از 92 بیمار انتخاب شده 24 نفر (1/26 درصد) تست متاکولین مثبت داشتند به عبارتی میزان حداکثر جریان هوای بازدمی آن ها در ثانیه ی اول بعد از تست متاکولین مساوی یا بیش از 20 درصد افت داشت. از نظر آماری بین مثبت شدن تست و شغل افراد (003/0=P) و میزان تحصیلات (001/0=P) ارتباط معناداری به دست آمد.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع 26 درصدی C VA در میان بیماران مبتلا به سرفه ی مزمن شاید بتوان چنین نتیجه گیری کرد که CVA یکی از علل عمده ی سرفه ی مزمن می باشد و تشخیص و درمان این تعداد از بیماران نیز حایز اهمیت است. ولی هنوز علل ناشناخته دیگری وجود دارد که نیاز به بررسی بیشتری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p899641 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!