تغییرات سطح سرمی هپسیدین و ارتباط آن با سطح فاکتورهای التهابی و فعالیت بیماری آرتریت

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری آرتریت روماتویید، بیماری التهابی شایعی می باشد که همراه با تخریب مفصلی، اختلال حرکتی و کاهش طول عمر همراه است. هپسیدین پروتئین فاز حاد می باشد که به واسطه ی IL6 در شرایط التهابی افزایش می یابد و از طریق تنظیم متابولیسم آهن باعث افزایش آن در داخل سلول می شود. هدف از این مطالعه ارزیابی تغییرات سطح سرمی هپسیدین و ارتباط آن با سطح فاکتورهای التهابی وفعالیت بیماری آرتریت روماتویید بود.
روش بررسی
مطالعه به روش تحلیلی، توصیفی در بین 45 زن مبتلا به بیماری آرتریت روماتویید بدون مصرف دارو و 45 زن سالم انجام گرفت. سطح سرمی هپسیدین، فریتین، هموگلوبین،TNF، مالون دی آلدیید (MDA) وhsCRP برای هر دو گروه اندازه گیری شد و میزان فعالیت بیماری از فرمول DAS 28-3(CRP) محاسبه شد.
یافته ها
سطح سرمی هپسیدین، hsCRP، TNF-α و MDAبالاتر از گروه کنترل بود. (به ترتیب 028/0P=، 001/0P=، 001/0P=، 014/0P=) بین سطح سرمی هپسیدین و MDAبا DAS Hb، TNF-a، hsCRP،، مدت بیماری و تعداد مفاصل درگیر، مفاصل دردناک و متورم در بیماران آرتریت روماتویید ارتباط معناداری وجود نداشت. اما بین هپسیدین با فریتین بالای 60 نانو گرم در میلی لیتر در بیماران آرتریت روماتویید ارتباط معنادار از لحاظ آماری وجود داشت (03/0 P= و57/0 r=).
نتیجه گیری
نتایج این بررسی حاکی از آن است که اندازه گیری غلضت سرمی هپسیدیتن و فریتین در کنار تعیین غلضت سرمی فاکتور های التهابی و سایر علایم بالینی در تشخیص و پیش بینی وقوع آنمی و آترواسکلروز ناشی از آن در بیماران با آرتریت روماتویید مفید خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p899642 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!