اثربخشی مداخلات آموزش سلامت برای پیشگیری از خشونت خانگی علیه زنان

پیام:
چکیده:
طرح مسئله: خشونت خانگی علیه زنان یکی از مشکلات عمده سلامت زنان به شمار می آید. امروزه، پیشگیری از بروز این مشکل و همچنین شناسایی و مدیریت موارد خشونت خانگی علیه زنان در بسیاری از کشورها به عنوان یک اولویت سلامت زنان مورد توجه قرار گرفته است. هدف این پژوهش، بررسی مداخلات انجام شده در زمینه پیشگیری از بروز خشونت خانگی علیه زنان، افزایش موارد شناسایی شده خشونت و مدیریت موارد تشخیص داده شده و اثربخشی این مداخلات است.
روش
با جستجوی نظام مند مقالات موجود در بانک های اطلاعاتی PubMed، EBSCO، Cochrane Database و نیز بانک اطلاعاتی مقالات علوم پزشکی(ایران مدکس) و پایگاه اطلاعات علمی (SID)، با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط انگلیسی و فارسی، با مرور، تحلیل و دسته بندی مداخلات انجام شده در زمینه خشونت خانگی علیه زنان، میزان اثربخشی این اقدامات تحلیل شد.
یافته ها
مداخلات در زمینه خشونت خانگی علیه زنان به دو دسته کلی تقسیم می شوند: دسته اول مداخلات متمرکز بر زنان که شامل راهکارهایی از قبیل آموزش، جلب حمایت و مشاوره های روانی و درمانی زنان در معرض خطر است. دسته دوم، مداخلات متمرکز بر کارکنان سیستم خدمات بهداشتی درمانی و به منظور آموزش و توانمندسازی آنان در زمینه تشخیص و مدیریت موارد خشونت خانگی علیه زنان است. تحلیل نتایج حاصل از مطالعات، اثربخشی این مداخلات را نشان می دهد.
نتایج
توانمندسازی کارکنان مراکز بهداشتی درمانی برای غربال گری، تشخیص و مدیریت موارد خشونت خانگی علیه زنان و نیز آموزش زنان در زمینه عوامل زمینه ساز بروز خشونت، کسب مهارت های ارتباطی و سازگاری و انتخاب صحیح رفتارهای جایگزین در مواجهه با موقعیت های خشونت زا و جلب حمایت همه جانبه جامعه می تواند گام هایی مهم در پیشگیری یا کاهش موارد خشونت خانگی علیه زنان باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
237 تا 257
لینک کوتاه:
magiran.com/p901654 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!