مقایسه ی تاثیر مصرف نان جو دوسر واقعی با نان جو رایج عرضه شده در تهران، بر سطح سرم گلوکز و چربی در سرم مبتلایان به دیس لیپیدمی و دیابت نوع 2

پیام:
چکیده:
مقدمه
به منظور مقایسه ی تاثیر نان جو دوسر واقعی (Oat) با نان جو رژیمی (بارلی) بر پروفایل چربی و قند مبتلایان به دیس لیپیدمی و دیابت نوع 2، این پژوهش روی مراجعین به انجمن دیابت ایران انجام گرفت.
مواد و روش ها
پژوهش به صورت مطالعه ای دوسو کور روی 36 فرد مبتلا به دیابت نوع 2، بر اساس قند خون ناشتای بیشتر از 126 میلی گرم در صد میلی لیتر و یکی از شاخص های لیپیدی خارج از حد طبیعی انجام شد. بیماران به طور تصادفی در یکی از گروه های نان A و B قرار گرفتند. به تمام بیماران، روزانه 250 گرم نان جو دوسر یا نان جو عرضه شده در بازار به مدت 3 هفته داده شد. در ابتدا، پس از 10 روز و انتهای دوره ی پژوهش، 5 سی سی خون ناشتای وریدی از آزمودنی ها گرفته شد. پس از یک دوره پاکسازی سه هفته ای، آزمودنی های هر گروه به گروه مقابل منتقل گردید و اقدامات مرحله ی قبل در مورد آنها تکرار شد.
یافته ها
یافته های این پژوهش نشان داد در هر دو گروه، تمام شاخص های متابولیکی و تن سنجی به جز WHR بهبود پیدا کرد. میزان تغییرات قند خون ناشتا در گروه دریافت کننده ی نان جو دوسر و نان جو رژیمی به ترتیب 7/2±32- و 2/9±2/6- میلی گرم در صد میلی لیتر و میزان کلسترول HDL در گروه بارلی (رژیمی) و نان جو دوسر به ترتیب 2/0±34/1 و 8/1±2/9 میلی گرم بود.
نتیجه گیری
پژوهش کنونی نشان داد که نان های تهیه شده از جو دوسر و جو (بارلی) در بهبود شاخص های تن سنجی و متابولیکی موثر هستند و اثرات سودمند نان تهیه شده با جو دوسر در کاهش قند خون و کلسترول HDL به مراتب بیشتر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
233 تا 242
لینک کوتاه:
magiran.com/p901691 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!