شرحی بر انحطاط شهراستخر در بدو ورود اسلام به سرزمین ایران

پیام:
چکیده:
در پایان امپراتوری ساسانیان در مدت چهارده سال پس از مرگ خسرو دوم(خسروپرویز) و جلوس آخرین پادشاه ساسانی، یعنی یزدگرد سوم،حدود دوازده پادشاه بر تخت سلطنت لرزان ساسانیان جلوس کردند.از این میان دو تن از پادشاهان دختران خسرو پرویز به نام های پوران دخت و آذر میدخت بودند.اما هیچ کدام از این پادشاهان نتوانستند به قلمرو امپراتوری آشفته آن زمان ساسانیان ثبات بدهند و یکی پس از دیگری یا از سلطنت خلع می شدند یا به قتل می رسیدند. دیگر از خاندان شاهی آن قدر کاسته شده بود که پیدا نمودن یک جانشین برای جلوس بر تخت سلطنت بسیار مشکل می نمود.
در این میان شاهزاده ای از ساسانیان که در سرزمین پارس و شهراستخر سکونت داشت و در حقیقت پناهنده بود، به عنوان آخرین پادشاه معرفی گردید. نام این پادشاه یزدگرد سوم بود.وقتی که ما نگاهی گذرا بر تاریخ امپراطوری ساسانیان می کنیم، شهر باستانیاستخر را هم به عنوان سرآغاز این امپراطوری و نیز به عنوان آخرین سنگر و مامن این امپراتوری می یابیم.آنگونه که از منابع تاریخی و شواهد باستانی به نظر می آید، شهراستخر به عنوان یکی از مهمترین شهرهای ایران باستان و به خصوص از مهمترین مراکز ساسانیان به حساب می آمده که این شهر پر اهمیت با افول قدرت ساسانیان از رونق و شکوه می افتد و بعد از وروداسلام و در پی آن تسخیر شهراستخر به عنوان یکی از مهمترین و آخرین مراکز مقاومت ساسانیان در ایران، شاهد ویرانی و نابودیاستخر در قرون نخستین اسلامی هستیم.
حال در این مقاله مروری بر چگونگی انجام حوادث تاریخی اتفاق افتاده در شهراستخر خواهد شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
307
لینک کوتاه:
magiran.com/p902406 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!