تاثیر فعالیت ورزشی حاد بر مقادیر سرمی IL-6 و CRP در نوجوانان سالم غیر ورزشکار

چکیده:
مقدمه
اینترلوکین-6 (IL-6 interleukin-6 -) سیتوکین اصلی درگیر در شروع پاسخ فاز حاد است که باعث سنتز برخی پروتئین های موجود در کبد مانند پروتئین واکنشی C (CRP) (protein C-reactive) می شود. هدف این پژوهش، مطالعه تاثیر فعالیت ورزشی حاد بر پاسخ برخی عوامل التهابی پیش گو کننده بیماری های قلبی- عروقی مانند IL-6 و CRP در نوجوانان سالم غیر ورزشکار بود.
روش کار
15 نوجوان غیر ورزشکار داوطلب، با میانگین سن 9/0 ± 4/15 سال در این تحقیق شرکت کردند. در جلسه آزمون، ابتدا نمونه خونی در حالت ناشتا از آزمودنی ها گرفته شد و سپس به مدت 30 دقیقه با 65 تا 70 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی (VO2max) روی دوچرخه کارسنج رکاب زدند. بلافاصله پس از اتمام فعالیت و 60 دقیقه پس از فعالیت، از آزمودنی به منظور اندازه گیری HS-CRP و IL-6 نمونه خونی گرفته شد. برای تحلیل داده ها از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و از آزمون تعقیبی (LSD) به منظور تعیین اختلاف بین مراحل استفاده شد.
یافته ها
مقادیر سرمی IL-6، بلافاصله و 60 دقیقه بعد از فعالیت ورزشی و مقادیر سرمی HS-CRP فقط 60 دقیقه بعد از فعالیت ورزشی نسبت به قبل از فعالیت افزایش معناداری داشت.
بحث و نتیجه گیری
انجام فعالیت ورزشی حاد در نوجوانان سالم باعث افزایش مقادیر سرمی IL-6 و CRP می شود و با توجه به تاثیر شدت، مدت، نوع فعالیت ورزشی و سطح آمادگی بدنی روی میزان پاسخ ایمنی بهتر است در ارائه فعالیت های ورزشی تا حد واماندگی برای نوجوانان غیر ورزشکار دقت بیش تری کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p906517 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!