اثر آسیب شناسی بافت بیماری پریودنتال پیشرفته بر پالپ دندانی

پیام:
چکیده:
بیان مساله: تشخیص درست آسیب های گوناگون که ممکن است بر روی پالپ دندان یا پریودنشیوم اثر گذارند، برای جلوگیری از درمان های غیر ضروری یا زیان آور، دارای اهمیت حیاتی بوده و پیش از اقدام به هر گونه درمان باید مد نظر قرار گیرد.
هدف
این پژوهش، با هدف بررسی بافت شناختی پالپ در بیماری های پریودنتال پیشرفته انجام شد.
مواد و
روش
از 30 دندان تک ریشه ی دایمی مبتلا به بیماری پریودنتال شدید با شدت از دست رفتن چسبندگی پریودنتال ≥ 5 میلی متر، حداقل در یک سطح، که قابل نگهداری نبودند استفاده شد. همچنین نمونه ها پوسیدگی، پرکردگی، نشانه ای از ضربه ی ناشی از اکلوژن آغازین و پیشینه ی ضربه نداشتند و درمان های حرفه ای پریودنتال را در مدت شش ماه گذشته دریافت نکرده بودند. پس از معاینه ی بالینی و پرتونگاری، دندان ها کشیده و توسط گیره ی ویژه ترک هایی در آن ها ایجاد شد. پس از فیکساسیون دندان ها در محلول فرمالین 10 درصد و انجام عمل دکلسیفیکاسیون توسط محلول اسید نیتریک 10 درصد، برش های فراهم شده با هماتوکسیلین و ائوزین رنگ آمیزی شد و مورد بررسی بافت شناختی قرار گرفت. اطلاعات به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون های تی (T)، آنوا (ANOVA) و کروسکال والیس بررسی آماری گردید.
یافته ها
همبستگی معنادار میان یافته های بالینی و شرایط آسیب شناسی بافت در پالپ یافت نشد. در مقایسه ی میان میزان از دست رفتن چسبندگی و تشخیص کلی پالپ اختلاف آماری معنادار به دست آمد (043/0 p =). همچنین، رابطه ی از دست رفتن چسبندگی پریودنتال با وجود کلسیفیکاسیون در پالپ معنادار بود (014/0 p =).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج پژوهش کنونی به نظر می رسد، که شرایط پریودنتالی بر وضعیت پالپ بی اثر نبوده و می بایست به هنگام انجام درمان های بعدی بر روی دندان ها در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
233
لینک کوتاه:
magiran.com/p909361 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!