بررسی نتایج استفاده از توسعه دهنده ی بافتی در جراحی ترمیمی؛ یک بررسی سیزده ساله PDF

پیام:
چکیده:
مقدمه
اصلاح بدشکلی های پوست بدن و صورت به وسیله ی توسعه دهنده ی بافتی یک روش نوین می باشد و تاکنون بررسی وسیع و جامعی در ایران بر روی نتایج این عمل جراحی انجام نشده است. این مطالعه برای اولین بار، به بررسی نتایج و عوارض این عمل جراحی از ابتدای کاربرد در اصفهان پرداخت و سعی در جمع آوری تمامی اطلاعات موجود نمود تا به تدریج به افزایش کارایی و بازدهی این روش درمانی و ارتقای کیفیت سال های زندگی بیماران کمک نماید.
روش ها
این مطالعه ی مقطعی به جمع آوری اطلاعات بیماران استفاده کننده از توسعه دهنده ی بافتی در بیمارستان های امام موسی کاظم (ع) و الزهرای (س) اصفهان از ابتدای سال 1373 تا نیمه ی اول سال 1386 پرداخته است. ابزار جمع آوری اطلاعات در این مطالعه، چک لیست ساختار یافته و مراجعه به پرونده های بایگانی اعمال جراحی بیماران در بیمارستان و نیز مصاحبه ی تلفنی با خود بیماران بود.
یافته ها
میزان استفاده از توسعه دهنده به ترتیب در گروه سنی 19-15 سال 69 مورد (8/33 درصد)، 24-20 سال 54 مورد (4/26 درصد)، و 29-25 سال 38 مورد (6/18 درصد) بود. ازمجموع 135 بیمار، 75 نفر زن (6/55 درصد) بودند و از مجموع 208 مورد توسعه دهنده، 120 مورد (7/57 درصد) در زنان بود. از مجموع موارد بررسی شده، 34 درصد دچار عارضه (28 درصد عارضه ی عمده و 6 درصد عارضه ی جزئی) شده بودند. عفونت در 24 مورد (7/15 درصد)، بیرون زدگی در 31 مورد (3/20 درصد)، خرابی توسعه دهنده در 7 مورد (6/4 درصد) و عوارض جزئی در 8 مورد (2/5 درصد) رخ داده بود. بیشترین عارضه در اسکالپ و صورت، عفونت و بیرون زدگی، در پیشانی، عوارض جزئی، در گردن، تنه و اندام، بیرون زدگی، و در پستان، خرابی توسعه دهنده بود. بیشترین درصد ایجاد عفونت در هر محل به ترتیب شامل اسکالپ، 7 مورد (4/19 درصد)، گردن 29 مورد (7/17 درصد) و صورت 2 مورد (6/16 درصد) بود.
نتیجه گیری
با توجه به تفاوت به نسبت قابل توجه بروز عوارض در گروه های سنی مختلف و در مرد و زن، همچنین با توجه به تفاوت بروز عوارض بر اساس دفعات اتساع توسعه دهنده در هفته، پیشنهاد می شود با اضافه نمودن اطلاعات بیماران سال های آینده، بررسی و تحلیل آماری جهت یافتن مناسب ترین سن، جنس و شیوه ی اتساع توسعه دهنده انجام شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1802
لینک کوتاه:
magiran.com/p912131 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!