بررسی عوامل میکروبی ایجادکننده عفونت زخم سوختگی در بیماران بستری در بیمارستان آیت الله موسوی زنجان

پیام:
چکیده:
مقدمه
سوختگی یکی از عواملی است که نه تنها به پوست آسیب می رساند بلکه اغلب باعث عفونت های مختلف باکتریایی می شود. عوامل مستعد کننده فرد دچار سوختگی به عفونت در اغلب موارد شامل از دست دادن سد دفاعی پوست، سرکوب ایمنی، تعلل در ارجاع بیمار به بیمارستان، طول اقامت در بیمارستان و اقدامات عملی - درمانی می باشد. از آنجا که یکی از حلقه های زنجیره عفونت، عامل عفونی می باشد و گسستن زنجیره عفونت یکی از مسؤولیت های پرستار است لذا شناسایی عوامل عفونی لازم وضروری است و پرستار در کنار مراقبت و تامین نیاز های بیمار، مسؤول ایجاد محیطی امن و تمیز برای بیمار می باشد. این مطالعه با هدف تعیین عوامل میکروبی و نیز برخی عوامل مرتبط با سوختگی در ایجاد عفونت زخم سوختگی در بیماران بستری در بیمارستان آیت الله موسوی زنجان در سال 1388 انجام شده است.
روش
در این پژوهش توصیفی - تحلیلی 70 بیمار بستری در بخش سوختگی بیمارستان آیت الله موسوی زنجان که واجد شرایط ورود به مطالعه بوده اند با روش نمونه گیری آسان در دسترس انتخاب شدند. ابزارگردآوری اطلاعات شامل برگه ثبت اطلاعات (مربوط به مشخصات دموگرافیک و شرایط مربوط به حادثه سوختگی)، چک لیست مشاهده علایم ظاهری عفونت زخم سوختگی و برگه ثبت نتایج آزمایشگاهی کشت زخم سوختگی بود. به طوری که روزانه زخم بیمار مشاهده و وجود یا عدم وجود علایم عفونت ثبت گردید و کشت سوآب سطحی از زخم در طول مدت بستری از واجدین شرایط ورود به مطالعه به عمل آمد. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون مجذور کای تجزیه و تحلیل و مقادیر p کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد.
یافته ها
از تعداد 70 بیمار واجد شرایط در این مطالعه، 48نفر (6/68%) دچار عفونت زخم سوختگی شدند. شایعترین عامل سوختگی، آتش (3/54%) و سپس آب جوش (40%) بود. سودوموناس شایع ترین میکروارگانیسم ایجادکننده عفونت زخم سوختگی بود. ارتباط آماری معنادار بین نتیجه کشت مثبت زخم با زمان مراجعه به بیمارستان و خود درمانی قبل از بستری وجود داشت (05/0p<).
نتیجه گیری
اهمیت تشخیص بالینی سودوموناس و سایر باکتری ها در ایجاد عفونت زخم های سوختگی و مقاومت آن ها نسبت به اکثر آنتی بیوتیک ها لزوم به کارگیری معیارهای مناسب در پیشگیری و به حداقل رساندن انتشار عفونت در بیماران بستری و دچار سوختگی را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
magiran.com/p912741 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!