بررسی ارتباط اجزای سندرم متابولیک و تعداد گلبول های خون با به کارگیری مدل های رگرسیونی با داده های شمارشی

پیام:
چکیده:
مقدمه
سندرم متابولیک، به مجموعه ای از اختلالات متابولیک اطلاق می شود که با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماری های قلبی- عروقی همراه است. افزایش رو به رشد روند چاقی در کودکان به دلیل تغییر شیوه های زندگی و نیز شیوع بالای این سندرم در میان کودکان چاق ایرانی، موجب گردیده است تا این سندرم به یکی از مشکلات با اهمیت در این گروه سنی تبدیل گردد. مطالعات زیادی در بررسی ارتباط اجزای سندرم متابولیک با فاکتورهای خونی و محیطی در میان کودکان چاق انجام پذیرفته است. اما بررسی ارتباط اجزای این سندرم و تعداد گلبول های خونی در جامعه ی کودکان ایرانی محدود است. با توجه به شمارشی بودن نوع متغیر تعداد گلبول های خونی استفاده از روش های معمول آماری در مدل بندی های بالینی به نتایج نادرستی می انجامد. در این مقاله، با معرفی مدل های مناسب آماری برای داده های شمارشی مانند مدل پواسن تعمیم یافته، به مدل بندی اجزای سندرم متابولیک بر روی تعداد گلبول های خونی، می پردازیم.
روش ها
در این مطالعه ی مقطعی که بر روی 292 کودک و نوجوان گروه سنی 6 تا 12 ساله ی چاق مراجعه کننده به درمانگاه اطفال وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام پذیرفته است، اطلاعات مربوط به اجزای سندرم متابولیک با بررسی فاکتورهای خونی و متغیرهای رشد این گروه سنی تعیین شد و ارتباط آن ها با تعداد گلبول های خون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج آماری مدل پواسن تعمیم یافته به عنوان بهترین مدل برازش یافته از میان مدل های متناسب با داده های شمارشی، نشان داد دو عامل نسبت تری گلیسرید به HDL-C و شاخص توده ی بدنی با تعداد گلبول های سفید و متغیرهای کلسترول به HDL-C، تری گلیسرید به HDL-C و LDL-C به HDL-C دارای ارتباط معنی دار با تعداد گلبول های قرمز خون بودند.
نتیجه گیری
یافته های مطالعه ی حاضر حاکی از اثر برخی از اجزای سندرم متابولیک بر تعداد گلبول های خونی بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
28
لینک کوتاه:
magiran.com/p915311 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!