تحلیل عوامل مؤثر بر مشارکت اعضای هیات علمی کشاورزی در فعالیت های علمی- پژوهشی و بررسی موانع موجود (مطالعه موردی: دانشکده های کشاورزی و علوم آب دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شوشتر)

نویسنده:
پیام:
چکیده:
هدف اساسی این تحقیق تحلیل عوامل مؤثر بر مشارکت اعضای هیات علمی کشاورزی در فعالیت های علمی و پژوهشی، و بررسی موانع موجود در نظام آموزش عالی کشاورزی می باشد. روش پژوهش، پیمایشی و از نوع همبستگی و علی ارتباطی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشکده های کشاورزی و علوم آب دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شوشتر می باشد (51N=). با استفاده از روش تمام شماری، 51 پرسشنامه توزیع گردید و در نهایت به علت این که 8 نفر حاضر به پاسخگویی نشدند، 43 پرسشنامه جمع آوری و تحلیل شد. ابزار مورد استفاده برای گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که از لحاظ روایی و پایایی در سطح مطلوبی بوده است. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش بین میزان علاقه به فعالیت های علمی و پژوهشی، میزان استفاده از سایت های اینترنتی، میزان ارتباط با مراکز تحقیقاتی، سن، سطح مدرک تحصیلی، علاقه به فعالیت های آموزشی و میزان درگیری در فعالیت های اجرایی با مشارکت در فعالیت های علمی و پژوهشی در سطح 001/0 رابطه معنی داری حاصل شد. همچنین به ترتیب اولویت مهم ترین موانع موجود در اجرای فعالیت های علمی و پژوهشی در نظام آموزش عالی کشاورزی شامل عدم دسترسی به امکانات و تجهیزات برای اجرای فعالیت های پژوهشی، دیوان سالاری شدید و مسایل اداری دست و پاگیر، زیرساخت های اجتماعی و فرهنگی نامناسب و هزینه بر بودن فعالیت های پژوهشی مشخص شد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون، متغیرهای مستقل میزان علاقه به فعالیت های علمی و پژوهشی، سطح مدرک تحصیلی، میزان ارتباط با مراکز تحقیقاتی و میزان استفاده از سایت های اینترنتی به طور تعاملی 61 درصد تغییرات متغیر وابسته میزان مشارکت در فعالیت های علمی و پژوهشی را تبیین می نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p918410 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!