بررسی فعالیت و بیان ژن لیپوپروتئین لیپاز به دنبال یک جلسه تمرین استقامتی در عضله و پلاسمای موش صحرایی

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
لیپوپروتئین لیپاز(LPL) یکی از آنزیم های کلیدی در متابولیسم چربی ها و حفظ تعادل انرژی است. پاسخ حاد و تاخیری آن به یک جلسه تمرین در موش های صحرایی به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است. هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثر یک جلسه دویدن طولانی مدت روی تردمیل بر بیان ژن و فعالیت LPL در عضله اسکلتی و همچنین پلاسمای موش های نر صحرایی بود.
مواد و روش ها
تعداد 24 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار با وزن 31 ±388 گرم به طور تصادفی در دو گروه کنترل(دوازده سر) و تجربی(ذوازده سر) قرار گرفتند. گروه تجربی، یک جلسه تمرین به مدت 120 دقیقه و با شدت 18 متر بر دقیقه را روی تردمیل انجام دادند. بی درنگ، 2 و 24 ساعت پس از تمرین، موش ها بیهوش و نمونه گیری خون و بافت عضله سولئوس انجام شد. بیان ژن LPL به روش RT-PCR مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون ANOVA با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج
نتایج تحقیق نشان داد که بیان ژن LPL عضله در 2 و 24 ساعت پس از تمرین به طور معنی داری در مقایسه با گروه کنترل افزایش داشت (به ترتیب P=0.02 و P=0.004)؛ همین-طور، فعالیت LPL عضله در 2 و 24 ساعت پس از تمرین به طور معنی داری در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافت (به ترتیب P=0.03 و P=0.007)؛ غلظت LPL پلاسمایی نیز در 24 ساعت پس از تمرین افزایش معنی دار نشان داد (P=0.04).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که یک جلسه تمرین طولانی مدت با افزایش بیان LPL در سطح عضله می تواند به افزایش هیدرولیز تری گلیسریدها منجر شود؛ بنابراین قابلیت عضلات برای اکسیداسیون تری گلیسریدها پلاسما افزایش یافته، متابولیسم چربی ها بهبود-می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p919901 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!