شیوع اختلال در بلع دهانی حلقی در میان سالمندان مقیم آسایشگهای سالمندان شهر اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
اختلال در بلع بویژه در سالمندان می تواند به سوءتغذیه یا یک بیماری ضعیف کننده منجر شود و فرد را از توانایی مراقبت از خویش بازدارد. لذا هدف از انجام این مطالعه بررسی میزان شیوع اختلال بلع دهانی حلقی در میان سالمندان بستری در آسایشگاه های سالمندان شهر اصفهان بود.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی تحلیلی و از نوع مقطعی بود. تعداد 165 نفر از سالمندان بستری در آسایشگاه های سالمندان به شکل تصادفی انتخاب شده و پس از مصاحبه تحت آزمون غربالگری اختلال در بلع در سه غظت مختلف مایع، نیمه مایع و جامد قرار گرفتند.سپس نتایج به دست آمده با استفاده از دو آزمون Chi-square و Cochran''s Q مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
شیوع اختلال در بلع در میان افراد سالمند 2/41درصد بود. بعلاوه نسبت بین اختلال در بلع و سه غلظت غذایی نیز مشخص کرد که بیشترین شیوع اختلال در بلع در مایعات می باشد. همچنین شیوع اختلال در بلع در زنان بیشتر از مردان(49% به 31%) بود. علاوه بر این نسبت بین میزان اختلال در بلع در گروه های سنی مختلف نشان داد که با افزایش سن شیوع اختلال در بلع نیز افزایش پیدا می کند.
نتیجه گیری
شیوع اختلال در بلع به طور معنا داری در افراد سالمند ساکن خانه های سالمندان شهر اصفهان وجود دارد. آنها با خطراتی نظیر سوء تغذیه و ذات الریه روبرو هستند و از این رونیاز مبرمی به خدمات گفتار درمانی دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
155
لینک کوتاه:
magiran.com/p922197 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!