بررسی تاثیر مواجهه با الیاف طبیعی بر شاخص های اسپیرومتریک در طول شیفت کاری در کارگران صنعت نساجی

پیام:
چکیده:
مقدمه

یکی از مهمترین بیماری های ریوی در ارتباط با الیاف طبیعی بیسینوزیس می باشد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی میزان تغییرات شاخص های اسپیرومتریک در طول شیفت کاری در اولین روز هفته در کارگران با مواجهه و بدون مواجهه با الیاف طبیعی و مقایسه آنها در صنعت نساجی بود.

روش بررسی

در این مطالعه 320 نفر از کارگران صنعت نساجی در دو گروه در مواجه با الیاف طبیعی(گروه مورد) و بدون مواجهه با الیاف طبیعی(گروه شاهد) وارد مطالعه شدند. بعد از تکمیل پرسشنامه استاندارد علایم تنفسی برای همه افراد، اسپیرومتری در شرایط استاندارد و یکسان پیش از شروع به کار و پس از اتمام کار در اولین روز کاری هفته انجام شد و شاخص های اسپیرومتریک اندازه گیری و بین دو گروه مقایسه گردید.

یافته ها

طبق نتایج به دست آمده در تمام کارگران این صنعت افت شاخص های اسپیرومتری در طول شیفت کاری دیده شده است، با این تفاوت که افرادی که مواجهه با الیاف طبیعی دارند میزان افت این شاخص ها بسیار چشمگیرتر از افراد غیر مواجه است. در افرادی که با الیاف طبیعی مواجهه دارند افت FVC 91/16 درصد و افرادی که مواجهه ندارند این افت به 11/3 درصد تقلیل یافته است. افتFEV1 در افرادی که مواجهه دارند 12/13درصد و در افراد بدون مواجه 51/0درصد می باشد.

بحث و نتیجه گیری

نتایج نشان داد که افت قابل ملاحظه ای در شاخص های اسپیرومتریک FVCوFEV1 در طول شیفت کاری در بین کارگران نساجی در مواجهه با الیاف طبیعی وجود دارد، که سابقه کار و سن افراد روی چنین افتی دخالت چشمگیری داشت.

زبان:
فارسی
در صفحه:
4
لینک کوتاه:
magiran.com/p924101 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!