شناسایی ژن های پلازمیدی aatA aap، aggR، در میان عفونت های اشریشیا کلی دستگاه ادراری در آزمایشگاه های غرب تهران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

عفونت ادراری با اشریشیاکولی یکی از عفونتهای باکتریایی بسیار شایع می باشد. هدف از این مطالعه بررسی توزیع سه ژن بیماری زای aggR، aap و aatA و پیوستگی آن با ژن stbA در عفونت های (Uropathogenic Echerichia coli) UPEC بود.

روش بررسی

244 نمونه E.coli از افراد مبتلا به عفونت ادراری از آزمایشگاه های بالینی غرب تهران در سال های 1387 و 1388 جمع آوری گردید. جداسازی باکتری E.coli بر اساس روش های آزمایشگاهی استاندارد انجام گرفت. پس از استخراج DNA از نمونه ها، حضور ژن های بیماری زای aap، aggR، aatA و stbA به روش PCR بررسی گردید.

یافته ها

از میان 244 نمونه UPEC، 104 نمونه فاقد این سه ژن بیماری زا بودند، درحالی که در 14 نمونه ژن stbA مشاهده گردید. به علاوه، از میان 140 نمونه UPEC دارای ژن بیماری زا، 94 نمونه (6/46 درصد) ژن aap، 52 نمونه (23 درصد)ژن aggR و 80 نمونه (4/35 درصد) ژن aatA را به تنهایی یا همراه با یکدیگر حمل میکردند. همچنین حضور ژن stbA در 140 نمونه حاوی ژن یا ژنهای بیماریزا پایدار نبوده و تنها در 44 نمونه مشاهده گردید.

نتیجه گیری

نتایج ما نشان می دهد الگوی ابراز ژن های بیماری زای پلازمیدی aggR، aapو aatA در E.coli در قسمت های بالینی مختلف تغییر می نماید. این سه ژن بیماری زا از مکان اصلی روی پلازمید خارج شده و در مکان دیگری قرار گرفته است. به هرحال این مطالعه نشان می دهد که هر سه ژن aggR، aap و aatA تنها به سویه های EAEC محدود نمیشود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
183
لینک کوتاه:
magiran.com/p930919 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!