بررسی نقش چندریختی C766T در ژن LRP در بیماران ایرانی مبتلا به آلزایمر در سن بالا

پیام:
چکیده:
هدف
پروتئین مرتبط با گیرنده لیپوپروتئین با چگالی پایین (LRP) مهم ترین گیرنده کلسترول درون نورون هاست و نقش گیرنده برای آپولیپوپروتئین E که مهم ترین فاکتور خطر بیماری آلزایمر است را بر عهده دارد. همچنین در اتصال لیپوپروتئین ها به آپولیپوپروتئین E در نورون ها نیز شرکت می کند. در این مطالعه وجود پیوستگی بین چندریختی LRP C766T و بیماری آلزایمر در بیماران ایرانی مبتلا به آلزایمر دیررس بررسی شد.
مواد و روش ها
100 بیمار که براساس معیارهای تشخیصی DSM-IV-TR و NINCDS-ADRDA مبتلا به بیماری آلزایمر در سن بالا بودند و 100 فرد به عنوان گروه شاهد که سابقه شخصی و خانوادگی از بیماری آلزایمر یا جنون نداشتند وارد این مطالعه مورد- شاهدی شدند. گروه شاهد از نظر سن و جنس با گروه بیمار هماهنگ بودند. برای بررسی وجود چندریختی از روش PCR-RFLP استفاده شد.
نتایج
فراوانی ژنوتیپ C/C و همچنین فراوانی آلل C در بیماران مبتلا به آلزایمر نسبت به گروه کنترل بیشتر بود. البته این اختلاف به سطح معنی دار از نظر آماری نرسیده است. به علاوه هنگامی که این پیوستگی بر حسب جنس محاسبه شد، در هیچ کدام از دو گروه مرد و زن نیز، بین بیماران و افراد سالم اختلاف معنی داری در فراوانی ها وجود نداشت.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که در بیماران ایرانی مبتلا به آلزایمر در سن بالا، چندریختی C766T ژن LRP موجب افزایش خطر توسعه بیماری نمی شود. بررسی های علل شناسی و شناخت فاکتورهای خطر می باید روی فاکتور های ژنتیکی دیگر یا فاکتور های محیطی متمرکز شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p932899 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!