ساخت ناقل بیانی حاوی ژن VP1 ویروس تب برفکی سویه FMDV type O/IRN/1/2007) O) تایید پروتئین تولید شده در سلول های کلیه بچه هامستر (BHKT7) و ارزیابی پاسخ ایمنی در مدل موشی

پیام:
چکیده:
هدف
هدف ساخت ناقل بیانی حاوی ژن VP1 ویروس تب برفکی سویه O جداسازی شده در ایران، بیان پروتئین و ارزیابی پاسخ های ایمنی در موش است.
مواد و روش ها
سویه ویروس تب برفکی O از گوساله ای در شهر ری در سال 1386 جداسازی، سروتایپ و ژن VP1 این ویروس در ناقل PTZ57R/T و ناقل بیانی pcDNA3.1+ الحاق شد. برای بررسی بیان پروتئین، ژن VP1 بدون کدون خاتمه در ناقل pEGFP-N1 بالادست ژن GFP کلون شد. ناقل های pEGFP-N1-VP1 و pcDNA3.1+-VP1 در رده سلولی کلیه بچه هامستر ترانسفکت و بیان پروتئین الحاقی GFP-VP1 با میکروسکوپ معکوس فلوئورسنت و بیان پروتئینVP1 به روش الکتروفورز عمودی پروتئین ها و لکه گذاری وسترن تایید شد. ناقل بیانی pcDNA3.1+-VP1 به عنوان DNA واکسن به موش ها تلقیح و پاسخ آنتی سرم خنثی کننده (SNT) و قدرت تکثیر لنفوسیت های(T (SI در این حیوانات اندازه گیری شد.
نتایج
هضم آنزیمی ناقل های کلون شده با ژن VP1، ورود این ژن در سه ناقل را تایید و بیان پروتئین VP1 در ناقل بیانی pcDNA3.1+ به روش لکه گذاری وسترن با مشاهده باند اختصاصی پروتئین هدف کاملا تایید شد. وجود لکه های سبز نیز بیان پروتئین الحاقی VP1-GFP را تایید نمود. مقادیر SNT و SI در گروه موش های تلقیح شده با DNA واکسن نسبت به گروه های کنترل دارای افزایش معنی داری بود.
نتیجه گیری
این ژن با موفقیت تکثیر، کلون و بیان شد. با توجه به تایید بیان پروتئین VP1 و افزایش معنی دار SNT و SI از ناقل pcDNA3.1+-VP1 به عنوان DNA واکسن استفاده شد و پاسخ های ایمنی در مدل موشی ارزیابی شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p932900 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!