بررسی جهش های پروموتر و اگزون های 4-2 و 11-9 ژن P53 به روش PCR-SSCP در بیماران مبتلا به سرطان معده در استان چهارمحال و بختیاری

پیام:
چکیده:
زمینه

سرطان معده از جمله مهم ترین بیماری ها است و بعد از سرطان ریه دومین عامل مرگ و میر در میان سرطان ها در جهان است. فاکتورهای ژنتیکی شامل انکوژن ها و ژن های سرکوب گر تومور مهم ترین عوامل بروز این بیماری هستند. ژن P53 یکی از مهم ترین ژن‎های سرکوب گر تومور است و نقش کلیدی در محافظت از ژنوم و تعمیر DNA دارد. هدف اصلی این مطالعه تشخیص جهش های ژن P53 در بیماران مبتلا به سرطان معده در استان چهارمحال و بختیاری است.

مواد و روش ها

این مطالعه توصیفی آزمایشگاهی جهش های پروموتر و اگزون های 4-2 و 11-9 ژن P53 در نمونه های پارافینه بیوپسی معده در 38 بیمار مبتلا به سرطان معده در استان چهارمحال و بختیاری را مورد بررسی قرار داده است. استخراج DNA به روش استاندارد فنل کلروفرم و آزمایشات مولکولی بر روی توالی های مذکور به روش PCR-SSCP انجام شد.

یافته ها

در نتایج حاصل از این بررسی، در نمونه های سرطان معده مورد مطالعه هیچ نشانه ای مبنی بر وقوع جهش در پروموتر و اگزون‎های 4-2 و 11-9 ژن P53 مشاهده نشد.

نتیجه گیری

با وجود اینکه جهش های ژن P53 به عنوان فراوان ترین تغییرات ژنی در بروز سرطان ها شناخته شده است و حدود 50 درصد از بدخیمی ها ناشی از جهش در این ژن است، اما در مطالعه ما هیچ جهشی مشاهده نشد که این می-تواند به دلیل تعداد کم نمونه‎ها باشد و یا اینکه لازم است مطالعات بیشتری بر روی ژن های دیگر انجام داد و حتی مطالعات در سطح تغییرات اپی ژنتیکی را گسترش داد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
220
لینک کوتاه:
magiran.com/p934475 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!