شیوع رفتارهای پرخطر و عفونت های منتقله از راه جنسی در زنان مراجعه کننده به مرکز ترک اعتیاد نیلوفر کرمانشاه (89-1388)

پیام:
چکیده:
زمینه
اعتیاد به مواد مخدر یکی از مشکلات بهداشتی، درمانی و اجتماعی قرن حاضر است. رفتارهای جنسی پرخطر و استفاده از مواد مخدر از علل مستعدکننده عفونت های تناسلی می باشند. مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع رفتارهای پرخطر و عفونت های منتقله از راه جنسی در زنان مراجعه کننده به مرکز ترک اعتیاد نیلوفر کرمانشاه در سال های 89-1388انجام شد.
روش ها
در این مطالعه توصیفی، 76 زن مراجعه کننده به مرکز ترک اعتیاد نیلوفر کرمانشاه به روش نمونه گیری در دسترس شرکت کردند. برای همه نمونه ها پرسشنامه ها تکمیل و 5 سی سی خون جهت تعیین ابتلا به هپاتیت B، سیفلیس و هرپس گرفته شد. ابتلا به سیفلیس با روش RPR و FTA و ابتلا به هپاتیت و هرپس به روش الایزا انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS نسخه 16 و به کارگیری آمار توصیفی، آزمون T، کای دو و آزمون دقیق فیشر استفاده شد.
یافته ها
میانگین سن زنان 22/35 سال (99/0) بود، 3/51 درصد بی سواد بودند و 7/48 درصد تحت پوشش کمیته امداد قرار داشتند. استفاده از سرنگ مشترک و شریک جنسی متعدد در نمونه ها اصلا وجود نداشت. در هیچ یک از نمونه ها آزمایش سیفلیس و هپاتیت B مثبت نشد اما در 1/96 درصد نمونه ها نتیجه آزمایش هرپس مثبت شد.
نتیجه گیری
در این مطالعه رفتارهای پرخطر و ابتلا به بیماری های منتقله جنسی، کم تر از حد انتظار بود. مطالعه حاضر در درمانگاه دولتی انجام شد، لذا مطالعه ای در جمعیت متفاوتی از زنان معتاد در بخش های خصوصی و زندان جهت برآورد صحیح رفتارهای پرخطر و عفونت های منتقله از راه جنسی در جامعه زنان معتاد ایرانی توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
400
لینک کوتاه:
magiran.com/p934848 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!