توان سنجی دره سفید رود از نظر باد و تولید انرژی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
کشور ایران باتوجه به موقعیت جغرافیایی اش به تناوب در فصول گرم و سرد سال تحت تاثیر سیستمهای مختلف آب و هوایی قرار دارد. استقرار الگوهای متفاوت فشار در فصول مختلف سال در تلفیق با عوارض سطح زمین باعث ایجاد یکی از شدیدترین بادهای محلی ایران درجنوب دریای خزر شده است.دره سفیدرود کانال ارتباطی بین گسترهآبی دریای خزر در شمالالبرز و خشکی ایران مرکزی در جنوب آن می باشد.تفاوت عرض جغرافیایی این دو پهنه سبب شده تا از نظر بیلان انرژی، و الگوهای گردشی هوا شرایط متفاوتی در دومنطقه استقرار یابد. نتیجه این وضعیت، تبادل هوا بین چاله خزر و فلات ایران مرکزی و جریان بادموسوم به «باد منجیل» است. تداوم و سرعت بالای باد در امتداد دره سفیدرود از یک طرف و توجه به انرژی های نو (جایگزین یا تجدیدشونده) از طرف دیگر سبب شده تا این منطقه بدلیل قابلیتهای بالقوه آن مورد توجه کارشناسان و برنامه ریزان بخش انرژی قرارگیرد.
درتحقیق حاضر نیز با توجه به این ضرورت به مطالعه عنصر باد پرداخته شده است. در این راستا داده های حاصل از ایستگاه های دهگانه به محیط نرم افزار Excel وSpssیافته و درابتدا حداکثر سرعت و تغییرات زمانی جریان باد یررسی و معلوم شد که ایستگاه های داخل دره سفیدرود دارای رژیمی متفاوت با دشت منجیل بوده و در تمام ایستگاه های مطالعاتی سرعت باد بالاتر از حداقل سرعت آستانه لازم برای نصب توربین است و تقریبا در تمام ایستگاه ها با نگرش به جنبه هایاقتصادی و کاربردی انرژی باد و با بررسی های دقیق می توان به نصب توربین های بادی و ایجاد مزارع بادی در قسمتهای مختلف منطقه اقدام نمود و نیاز به مطالعه جامع و دقیق تر در این زمینه است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
magiran.com/p940157 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!