مقایسه تأثیر سه نوع آلیاژ Vera bond، Super cast و Ticonium بر گیر بریج های باند شونده

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
از عوامل متعددی که در گیر بریج های باند شونده با رزین نقش دارند می توان به طراحی پروتز، جنس آلیاژ و ضخامت ریتینرها اشاره کرد. هدف از این مطالعه مقایسه تاثیر سه نوع آلیاژ Vera bond، Super cast و Ticonium بر گیر بریج های باندشونده قدامی بالامی باشد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی 15 نمونه Resin Bonded Retainer (RBR) ساخته شده بر 15 نمونه دندان فلزی سانترال و کانین فک بالا در آکریل با فاصله ای به اندازه یک دندان لترال بین آنها مانت شد. نمونه ها به سه گروه پنج تایی با بالچه هایی از جنس سه آلیاژ Vera bond و Super cast و Ticonium با ضخامت 2/0 میلی متر تقسیم گردید و با سمان رزینی Panavia F سمان شدند. نیروی کششی لازم برای جدا شدن بالچه ها توسط دستگاه اینسترون اندازه گیری و با آزمون ANOVA One-way مقایسه شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که میانگین گیر RBR با بالچه هایی از جنس Vera bond، 67/7 ± 24/35 کیلوگرم نیرو و میانگین گیر RBR با بالچه هایی از جنس Super cast، 97/3 ± 85/24 کیلوگرم نیرو و میانگین گیر RBR با بالچه هایی از جنس Ticonium، 21/5 ± 08/21 کیلوگرم نیرو است. نتایج با آزمون آماری ANOVA One-way با سطح معنی داری 05/0 مورد بررسی قرار گرفتند که تفاوت معنی داری بین سه گروه نشان داد (006/0 = P).
نتیجه گیری
میانگین گیر RBR با بالچه هایی از جنس Vera bond به طور معنی داری از میانگین گیر RBR با بالچه هایی از جنس Super cast و Ticonium بیشتر است. همچنین تفاوت میانگین گیر RBR با بالچه هایی از جنس آلیاژ Super cast و میانگین گیر RBR با بالچه هایی از جنس آلیاژ Ticonium دارای تفاوت معنی داری نمی باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
254
لینک کوتاه:
magiran.com/p942108 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!