تعیین وضعیت آسایش اقلیمی در مقیاس دهه ای بر اساس شاخص های زیست اقلیمی

(مطالعه موردی: شهر الیگودرز)
پیام:
چکیده:
اهمیت اقلیم و تاثیر آن در زندگی انسان بر کسی پوشیده نیست. در این میان هزینه های بالای آسایش در داخل ساختمان، توسط وسایل مکانیکی روز بروز بر اهمیت پژوهشهای اقلیم معماری افزوده است. هدف از این پژوهش های کاهش هزینه های آسایش در داخل ساختمان شهر الیگودرزمی باشد که بواسطه شناخت ورعایت طراحی های اقلیمی میسر است.
به منظور ارزیابی وضعیت آسایش اقلیمی شهر الیگودرز، آمار روزانه ایستگاه سینوپتیک الیگودرز طی یک دوره 23ساله (2009-1987) مورد بررسی قرار گرفت. بر خلاف سایر تحقیقات در این بررسی از آمار روزانه بصورت سه دهک برای ماه های مختلف استفاده شده و با استفاده از نرم افزار SMADA و توزیع های فراوانی به برآورد دوره های بازگشت 10، 20و 50 ساله اقدام گردید.
طبق نتایج حاصله، با رعایت اصول معماری همساز با اقلیم در طول سال نیازی به وسایل سرمایشی نمی باشد. طی دهه های دوم وسوم ماه مه، وماه های ژوئن، ژوئیه، اوت وسپتامبر الیگودرز در محدوده آسایش اقلیمی قرار دارد. ماه های ژانویه، فوریه، مارس، آوریل، اکتبر، نوامبر و دسامبر در تمام دهه ها و دهه اول مه، خارج از محدوده آسایش اقلیمی قرار دارند و برای رسیدن به آسایش بارعایت اصول معماری همساز با اقلیم، می توانیم بخش بزرگی از نیاز گرمایشی خودرا تامین نماییم، اما احتیاج به وسایل گرمایشی کاملا ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
117
لینک کوتاه:
magiran.com/p942434 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!