بررسی اثر رژیم غذایی غنی از روغن زیتون بر سطح قند و لیپیدهای پلاسما در زنان دارای اضافه وزن

پیام:
چکیده:
مقدمه
رژیم غذایی غنی از روغن زیتون به عنوان یک منبع اسیدهای چرب تک غیر اشباع، از طریق کاهش شاخص های لیپیدی پلاسما در کاهش بیماری های قلبی- عروقی نقش دارد. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر رژیم غذایی غنی از روغن زیتون بر سطح پلاسمایی شاخص های قند و لیپید پلاسما در زنان دارای اضافه وزن می باشد.
روش ها
این مطالعه به صورت یک کارآزمایی بالینی متقاطع طراحی شد که درآن 20 زن سالم دارای اضافه وزن در محدوده سنی 50-20 سال و محدوده 29/9-25 = BMI، با روش تخصیص تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه رژیم غذایی معمولی محدود از انرژی (51 درصد کربوهیدرات، 15 درصد پروتئین، 34 درصد چربی کل، 16 درصد SFA، 8 درصد MUFA و 10 درصد PUFA) وگروه دیگر رژیم محدود از انرژی و غنی از روغن زیتون (ترکیب درشت مغذی ها شبیه رژیم معمولی ولی با 8 درصد SFA، 16 درصد MUFA و 10 درصد PUFA) دریافت کردند. طول مدت مداخله در هر فاز 6 هفته و بین دو فاز نیز 2 هفته wash-out بود. سطوح پلاسمایی قند، کلسترول، تری گلیسیرید، LDL و HDL در حالت ناشتا در ابتدا و انتهای هر دو فاز اندازه گیری شد. تغییرات شاخص های ذکر شده در طول هر فاز مطالعه محاسبه و با استفاده از آزمون t مزدوج مقایسه گردید.
یافته ها
سطوح پلاسمایی قند، کلسترول، تری گلیسیرید، LDL و HDL در حالت ناشتا در طول هر دو نوع رژیم غذایی کاهش یافت و میزان کاهش آن در رژیم غذایی غنی از روغن زیتون در مقایسه با رژیم غذایی معمولی اندکی بیشتر بود، ولی به حد معنی داری نرسیده بود.
نتیجه گیری
رژیم غذایی غنی از روغن زیتون در مقایسه با رژیم معمولی غلظت پلاسمایی قند، کلسترول، تری گلیسیرید، LDL و HDL ناشتا را بیشتر کاهش داد، اما این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p945449 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!