بررسی اثر میکروکانال های laser-lok برروی تنش های وارد بر استخوان کرستال به روش آنالیز المان محدود

چکیده:
مقدمه
در این تحقیق با روش آنالیز المان محدود به بررسی تاثیر میکروکانال های Laser-Lok برروی توزیع تنش های وارد بر استخوان کرستال در ناحیه فصل مشترک استخوان با کولار در ایمپلنت Laser-Lok می پردازیم و نتایج را با نمونه شاهد که فاقد این میکروکانال ها است، مقایسه می نماییم تا مشخص گردد که طراحی خاص میکروکانال های Laser-Lok چه تاثیری برروی میزان تنش های وارد بر استخوان کرستال خواهد داشت.
روش بررسی
برای انجام آنالیز المان محدود در ابتدا مدل سه بعدی ایمپلنت Laser-Lok و ایمپلنت شاهد و همچنین مدل سه بعدی استخوان فک پایین (مندیبل) را تهیه کردیم. سپس هر دو ایمپلنت را به طور جداگانه با استخوان مندیبل در ناحیه پره مولر، البته با درنظرگرفتن شرایط مرزی مناسب، مونتاژ نمودیم. پس از مش بندی و درنظرگرفتن المان های مطلوب با توجه به نیروهای وارد بر دندان درحین جویدن و درنظرگرفتن شرایط طبیعی، نیروی 100 نیوتنی را در دو حالت محوری و مایل با دو زاویه 15 و 45 درجه به مرکز اباتمنت هر دو ایمپلنت Laser-Lok و شاهد در شرایط کاملا یکسان وارد کردیم.
یافته ها
نتایج به دست آمده در این تحقیق حاکی از کاهش تنش های وارد بر استخوان کرستال در ایمپلنت Laser-Lok نسبت به ایمپلنت شاهد بود. به طور کلی در تمامی حالات ایمپلنت Laser-Lok نسبت به نمونه شاهد، برتر نشان داد و تنش کمتری را به استخوان کرستال اطرافش وارد کرد.
نتیجه گیری
این نتایج نشان دهنده موثر بودن طراحی خاص میکروکانال های Laser-Lok برروی کولار در جهت کاهش تنش های وارد بر استخوان کرستال اطراف بود. با توجه به فرضیه تاثیر عوامل استرس زا مبنی بر اینکه هرچه تنش های وارد بر استخوان کرستال کمتر باشد احتمال تحلیل استخوان در این ناحیه نیز کمتر است، می توان ادعا کرد که این طراحی منحصر به فرد ایمپلنت Laser-Lok در نهایت منجر به کاهش تحلیل استخوان کرستال در این ایمپلنت می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p948994 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!