شیوع دیابت در بیماران مبتلا به عفونت HIV و HCV در استان کرمانشاه

پیام:
چکیده:
زمینه
در کنار عوامل متعدد عوامل مستعدکننده بروز دیابت نوع دو، هپاتیت مزمن C، عفونت همزمان HIV وHCV و مصرف داروهای آنتی رتروویرال، به خصوص رژیم های حاوی مهارکننده پروتئاز نیز ممکن است زمینه ساز بروز دیابت باشند. مطالعه با هدف تعیین شیوع دیابت در بیماران مبتلا به عفونت HIV و HCV انجام شد.
روش ها
در این بررسی توصیفی تحلیلی (مقطعی) به روش آسان و در دسترس، اطلاعات موجود در پرونده بالینی150 بیمار HCV مثبت، 50 بیمار HIV مثبت و 90 بیمار مبتلا به عفونت همزمان HIV/HCV تحت پوشش کلینیک های تخصصی هپاتیت و مرکز مشاوره بیماری های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درسال 1387 جمع آوری گردید. بیمارانی که در دو نوبت، قند خون ناشتای FBS بیشتر یا مساوی 126 و یا قند خون راندوم BS بیشتر یا مساوی 200 داشتند دیابتیک در نظر گرفته شدند. اطلاعات به کمک نرم افزار SPSS و آزمون های آماری مربع کای و فیشر تحلیل شد.
یافته ها
شیوع دیابت در بیماران مبتلا به عفونت HCV 7/2، در بیماران مبتلا به عفونتHIV 4 و در بیماران مبتلا به عفونت همزمان HIV/HCV 2/2 درصد بود. هیچ یک از متغیرهای سن، جنس، سطح آنزیم های کبدی، مصرف تزریقی مواد مخدر، CD4، درمان آنتی رتروویرال و اینترفرون عامل خطرساز دیابت نبودند.
نتیجه گیری
به نظر نمی رسد هپاتیت C زمینه ساز بروز دیابت باشد. ممکن است عواملی مانند اختلاف در میانگین سنی و اندکس توده بدنی (BMI) دلیل کم تر بودن بروز دیابت در این بیماران در مقایسه با جمعیت کرمانشاه باشد. همچنین ابتلا به عفونت HIV و عفونت همزمان HIV/HCV و دریافت داروهای آنتی رتروویرال هم با افزایش خطر بروز دیابت همراه نبود.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
473
لینک کوتاه:
magiran.com/p953114 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!