بیان ژن TGF-β در سلول های فیبروبلاست راه هوایی مصدومین شیمیایی

پیام:
چکیده:
مقدمه
استفاده گسترده از سولفور موستارد به عنوان جنگ افزار شیمیایی اثرات سمی طولانی مدتی به جای گذاشته است. بنابراین تمام متخصصان سلامت باید دانش کافی و آمادگی مقابله با هر گونه حمله شیمیایی مشابه را داشته باشند. فاکتور تغییر دهنده ی رشد (TGF-β) نقش مهمی در بیماری های مزمن راه هوایی، از جمله فرایند تغییر ساختار راه هوایی که منجر به انسداد راه هوایی می شود، ایفا می کند. این تغییرات مورفولوژیک در دیواره راه هوایی با افزایش سنتز ماتریکس خارج سلولی توسط فیبروبلاست های راه هوایی و رسوب در دیواره راه هوایی صورت می گیرد. TGF-β نقش قابل توجهی در تغییر فعالیت فیبروبلاست ها در جهت تغییر ساختار راه هوایی دارد. هدف از مطالعه حاضر جداسازی و دست یابی به سلول های فیبروبلاست اولیه راه هوایی به صورت مستقیم از نمونه های بیوپسی راه هوایی مصدومین شیمیایی و نمونه های کنترل و بررسی بیان ژن TGF-β1 و TGF-β2 در سلول های فیبروبلاست جداسازی شده، به منظور مطالعه in vitro اثرات مخرب گاز سولفوموستارد بر مجاری هوایی و درک مکانیسم های مولکولی آسیب های ناشی از سولفوموستارد با هدف توسعه اقدامات پزشکی به منظور درمان و پیشگیری از این آسیب ها می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه با کمک تکنیک های کشت سلولی سلول های فیبروبلاست از بافت بیوپسی راه هوایی جدا و کشت داده شدند. پس از استخراج RNA از سلول های فیبروبلاست و سنتز cDNA، بیان ژن های TGF-β1 و TGF-β2 در سطح mRNA، در دو گروه مصدومین شیمیایی و افراد کنترل، توسط روش RT- PCR مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان دادند که ایزوفروم های TGF-β1 و TGF-β2، در سلول های فیبروبلاست اولیه در هر دو گروه بیان می شوند. بررسی های آماری نشان می دهد که بیان ژن های TGF-β1 و TGF-β2 به طور معنی داری در نمونه های مصدومین شیمیایی به نسبت نمونه های کنترل افزایش می یابد.
نتیجه گیری
روش به کار گرفته شده در این مطالعه روش توانمندی در جداسازی سلول های فیبروبلاست از نمونه های بیوپسی می باشد و نتایج نشان داد که TGF-β1 و TGF-β2 نقش مهمی در بیماری های مزمن ریوی مصدومین شیمیایی، از جمله در تغییر ساختار راه هوایی بازی می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p953312 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!